Konflikty na pracovišti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Konflikty na pracovišti
konflikt = střet dvou vzájemně se vylučujících motivů nebo názorů
vnitřní – vycházejí z vnitřku mé osoby, střet motivů uvnitř osoby (morálka, chtění, povinnosti, názory, …)
př. záškoláctví
- každý máme
vnější – původ v okolním prostředí
mezi 2 osobami
mezi jedincem a skupinou
mezi 2 skupinami
lidé s nízkou frustrační tolerancí, citliví na konfliktní situace (bezradnost, neochotnost, upadání do deprese)
protichůdné příkazy, přetížení/nevytížení – vedoucí nás tak může uvést do konfliktu
mohou vyvolat patologické reakce a vést k onemocněním (např. králíci – přemnožení – stres – umírání na různé nemoci)
přeplněná místnost zvyšuje agresivitu, kooperace jde stranou – je to nepříjemné
tj. neuspokojení potřeb vede ke konfliktům, stresu
př. Big Brother – nedostávají se do konfliktů, jsou to „idioti stejného typu“
Délka trvání konfliktu
dlouhodobé = neproduktivní ukazatel nezdravých poměrů, ukazatel špatného vedoucího a managementu
na pracovišti podle délky trvání
mobilizující – mají pozitivní vliv, krátkodobé, vedou k rozvoji práce a jejímu zkvalitnění
kdy?
prosazování nových metod
reorganizace pracoviště
výběr nových zdrojů, dodavatelů, odbytišť
- pokud se chystají nějaké změny, pak je lepší upozornit (seznámit) okolí a zaměstnance, že se může něco stát
předem je na to připravit -> porady
Japonské pravidlo
„Nikdo by neměl odcházet s pocitem porážky, nikdy nevíš, kdy se s ním setkáš.“
destruktivní – negativní projev pracoviště, managementu, kazí sociální klima, snižují motivaci
- negativní komunikace, dlouhodobý, může přerůst i mobilizující (pokud se včas nezasáhne)
Vznik konfliktů
- ke vzniku přispívají konfliktní osobnosti
hystericky laděné
neurotici
labilní a náladové
nevyrovnané
agresivní
dominantní
dysharmonické
psychopatické
egocentrické
Opatření proti vzniku konfliktů
rozmístění pracovníků na základě charakteru, psychologických charakteristik, vlastností (vstupní testy)
eliminace konfliktních osobností (lstivý, donašeči)
Zdroj konfliktu – nadřízený
diktátor, agresivní, neumí rozdělit úkoly, vnitřní nejistota
Fáze konfliktů
Nejjednodušší fáze: - fáze se mohou přeskakovat, spojit
inkubace – konflikt nevypukl, jsou vytvořené předpoklady
- vedoucí by měl rozpoznat a řešit tuto fázi
- o komunikaci (vyhýbání se očnímu kontaktu, …)
první symptomy – velmi nenápadné, málo významné, lze si jich všimnout
- pracovníci se sobě vyhýbají
propuknutí – zřejmé
polarizace – zhoršení konfliktu zapojením více osob
adaptační – podniknuty první kroky k likvidaci konfliktu, návrhy jak řešit ale ještě nejsou všemi přijaty
výskyt možných řešení – hledání nadějných řešení
cíl: souhlas všech členů
konsenzuální proces – řešení konfliktu, dovršuje se proces přijetí/zavrhnutí předložených řešení, nehledají se nové varianty