Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konflikty na pracovišti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (45.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Konflikty na pracovišti

konflikt = střet dvou vzájemně se vylučujících motivů nebo názorů

  • vnitřní – vycházejí z vnitřku mé osoby, střet motivů uvnitř osoby (morálka, chtění, povinnosti, názory, …)

př. záškoláctví

- každý máme

  • vnější – původ v okolním prostředí

  1. mezi 2 osobami

  2. mezi jedincem a skupinou

  3. mezi 2 skupinami

    • lidé s nízkou frustrační tolerancí, citliví na konfliktní situace (bezradnost, neochotnost, upadání do deprese)

    • protichůdné příkazy, přetížení/nevytížení – vedoucí nás tak může uvést do konfliktu

    • mohou vyvolat patologické reakce a vést k onemocněním (např. králíci – přemnožení – stres – umírání na různé nemoci)

    • přeplněná místnost zvyšuje agresivitu, kooperace jde stranou – je to nepříjemné

tj. neuspokojení potřeb vede ke konfliktům, stresu

př. Big Brother – nedostávají se do konfliktů, jsou to „idioti stejného typu“

Délka trvání konfliktu

dlouhodobé = neproduktivní ukazatel nezdravých poměrů, ukazatel špatného vedoucího a managementu

na pracovišti podle délky trvání

  1. mobilizující – mají pozitivní vliv, krátkodobé, vedou k rozvoji práce a jejímu zkvalitnění

kdy?

  • prosazování nových metod

  • reorganizace pracoviště

  • výběr nových zdrojů, dodavatelů, odbytišť

- pokud se chystají nějaké změny, pak je lepší upozornit (seznámit) okolí a zaměstnance, že se může něco stát

předem je na to připravit -> porady

Japonské pravidlo

„Nikdo by neměl odcházet s pocitem porážky, nikdy nevíš, kdy se s ním setkáš.“

  1. destruktivní – negativní projev pracoviště, managementu, kazí sociální klima, snižují motivaci

- negativní komunikace, dlouhodobý, může přerůst i mobilizující (pokud se včas nezasáhne)

Vznik konfliktů

- ke vzniku přispívají konfliktní osobnosti

  • hystericky laděné

  • neurotici

  • labilní a náladové

  • nevyrovnané

  • agresivní

  • dominantní

  • dysharmonické

  • psychopatické

  • egocentrické

Opatření proti vzniku konfliktů

  • rozmístění pracovníků na základě charakteru, psychologických charakteristik, vlastností (vstupní testy)

  • eliminace konfliktních osobností (lstivý, donašeči)

Zdroj konfliktu – nadřízený

diktátor, agresivní, neumí rozdělit úkoly, vnitřní nejistota

Fáze konfliktů

Nejjednodušší fáze: - fáze se mohou přeskakovat, spojit

  1. inkubace – konflikt nevypukl, jsou vytvořené předpoklady

- vedoucí by měl rozpoznat a řešit tuto fázi

- o komunikaci (vyhýbání se očnímu kontaktu, …)

  1. první symptomy – velmi nenápadné, málo významné, lze si jich všimnout

- pracovníci se sobě vyhýbají

  1. propuknutí – zřejmé

  2. polarizace – zhoršení konfliktu zapojením více osob

  3. adaptační – podniknuty první kroky k likvidaci konfliktu, návrhy jak řešit ale ještě nejsou všemi přijaty

  4. výskyt možných řešení – hledání nadějných řešení

cíl: souhlas všech členů

  1. konsenzuální proces – řešení konfliktu, dovršuje se proces přijetí/zavrhnutí předložených řešení, nehledají se nové varianty

Témata, do kterých materiál patří