právní záruky ve veřejné správě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kontrola prováděná Ústavním soudem
Ústavní soud byl zřízen zák. č. 182/1993 Sb., se nezabývá jen kontrolou ústavnosti, ale také zákonnosti aktů, jež přezkoumává.
Svojí činností ovlivňuje veřejnou správu tím, že přezkoumává některé zásahy orgánů veřejné správy, jejich rozhodnutí a právní předpisy, popřípadě je zrušuje nebo vyvozuje jiné důsledky z jejich neústavnosti nebo nezákonnosti.
ÚS ruší zákony, nebo jejich jednotlivá ustanovení,
ruší jiné právní předpisy ( obecně závaznou vyhlášku obce, nařízení rady obce ),
rozhoduje o ústavních stížnostech proti pravomocným rozhodnutím.
Návrh na zrušení právního předpisu může podat :
jde-li o zákon – prezident republiky, skupina poslanců PS, nejméně 41, nebo skupina nejméně 17 senátorů,
vláda,
ten, kdo podal ústavní stížnost za podmínek podání návrhu na obnovu řízení,
soud v souvislosti se svou rozhodovací činností + zákonné opatření Senátu schválené PS,
jde-li o právní předpis nebo jednotlivá ustanovení, vláda, skupina nejméně 25 poslanců PS nebo skupina nejméně 10 senátorů,
senát ÚS, jde-li o rozhodování o ústavní stížnosti,
ten, kdo podal ústavní stížnost,
zastupitelstvo kraje,
Veřejný ochránce práv,
Návrh na zrušení právního předpisu je nepřípustný :
Jestliže před jeho podáním dotčený právní předpis pozbyl platnosti,
nebo právní předpis nebyl doposud vyhlášen ve Sbírce zákonů ČR nebo jiným stanoveným způsobem,
jsou-li účastníkem nebo vedlejším účastníkem v řízení před ÚS F.O. nebo P.O., musí být zastoupeny advokátem.
ÚS rozhoduje nálezem – dnem, který je uveden zaniká planost právního předpisu, nález je konečný.
Zrušení právního předpisu nemá retroaktivní účinek.
Ústavní stížnost je nepřípustná, jestliže před jejím podáním stěžovatel nevyčerpal všechny opravné prostředky ( řádné i mimořádné ),
Promlčecí doba je 60 dnů ode dne, kdy rozhodnutí nabylo právní moci o posledním možném opravném prostředku.
Obecně nemá podání ústavní stížnosti odkladný účinek. ÚS může na návrh stěžovatele odložit vykonatelnost napadeného rozhodnutí. Ve věcech ústavní stížnosti proti jinému zásahu orgánů veřejné správy může být nařízeno předběžné opatření, jimž je orgánu zpravidla uloženo, aby v zásahu nepokračoval.
Ústavní stížnost proti nezákonnému zásahu státu může podat i zastupitelstvo obce nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku, jestliže tvrdí, že nezákonným zásahem státu bylo porušeno zaručené právo na samosprávu.
ÚS dále rozhoduje v řízení ve sporech o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy.
Právní záruky ve veřejné správě
Právo na svobodný přístup k informacím,
petice,
stížnosti, návrhy a podněty, Veřejný ochránce práv,
systém ochrany proti zásahům úředních osob,
státní kontrola,
ochrana osobních údajů