Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




právní záruky ve veřejné správě

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (10.63 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Právo na svobodný přístup k informacím

Povinnými subjekty , které mají poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány a orgány územní samosprávy, popřípadě další orgány, jejichž povinnosti jsou upraveny zvláštními zákony.

  • Žadatelem o poskytnutí informace je F.O. nebo P.O.

  • Informací se rozumí taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána.

  • Doprovodnou informací je pak taková informace, která úzce souvisí s informací požadovanou.

  • Povinné subjekty poskytují žadatelům informace na základě žádosti nebo zveřejněním.

  • Nelze poskytovat informace, které vyžadují určitý stupeň prověrky nebo informace obsahující obchodní tajemství.

Petice

Petiční právo je zaručeno LZPS, ve věcech veřejného zájmu nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, stížnostmi a návrhy.

Petice nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod a nesmí se jimi zasahovat do nezávislosti soudu, nelze jimi vyzývat k porušování ústavy a zákonů.

  • Občané mohou vytvořit petiční výbor.

  • Státní orgány jsou povinny petici přijmout, posoudit její obsah a odpovědět písemnou formou do 30 dnů.

  • Pro některé okruhy osob je však možno toto právo omezit v souladu s LZPS. Např. příslušníci bezpečnostních sborů, vojáci v činné službě.

  • Samotné projednání petice není správním řízením a nelze je přirovnat ke správnímu řízení v němž je rozhodováno o právech a povinnostech, protože z práva podat petici nevyplývá subjektivní právo na to, aby petici bylo vždy obsahově vyhověno.

Stížnosti, návrhy a podněty, Veřejný ochránce práv

Dotčené osoby – jichž se činnost správního orgánu dotýká, ve správním řízení mají právo se obracet na správní orgány se stížnosti proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, pokud nejde o jiný zákonný prostředek ochrany.

  • Stížnost nesmí být stěžovateli na újmu,

  • lze jí podat ústně nebo do protokolu u příslušného orgánu,

  • stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení a o výsledku šetření musí být stěžovatel vyrozuměn.

  • Profesní ( stavovské ) komory jsou zájmovými sdruženími, ale také z části veřejnoprávními korporacemi,

  • Některé komory jsou oprávněny řešit stížnosti na výkon činnosti svých členů.

  • Zvláštní význam mají stížnosti osob, jejichž osobní svoboda je ze zákonných důvodů omezena.

Témata, do kterých materiál patří