Paměť
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PAMĚŤ
Je to psychický proces odrazu minulého prožívání, chování či vědomí
Schopnost organismu uchovat informace o podnětu, který již nepůsobí
Vzniká na základě schopnosti vnímat
Paměť není statický děj, informace se mění, promíchávají, nové nahrazují ty staré -> tak jak se zlepšuje úroveň našeho chápání, myšlení, vnímání
FÁZE
Zapamatování (vštípení)
vytvoření dočasných spojů v mozkové kůře, nejúčinnější je zpracování s co nejvíce smysly(zrak, chuť, čich)
pamatování (uchování)
působí zde proces zapomínání, povaha zapamatovatele se mění
Je efektivní, když se informace v nějakém smysluplném celku a mají pro nás význam(silné citové pouto, příklady s praxí)
vybavování
1.stupeň = znovupoznání- rozpoznání nových a neznámých podnětů -> opakované působení původních podnětů
2.stupeň = upamatování nebo vzpomínání-> nepůsobí původní podněty, snažíme se rozpomenout
3.stupeň = reprodukce-může být nepřesná(vl.doplňování)-> zapamatované a vybavené se shodují
INDIVIDUÁLNÍ ROZDÍLY V PAMĚTI:
Rychlost zapamatování
Pohotovost vybavování
Šířka(rozsah)
Přesnost a pamatování a vybavování
Stálost pamatování
DRUHY:
1)úmyslná- snažíme se zapamatovat si určitou látku(škola)
2)neúmyslná- neúmyslně si zapamatujeme podněty(když nám někdo něco vypráví, vzpomínky z dětství)
3)mechanická- osvojení látky pouhým opakováním
4)logická- osvojení na základě pochopení vzájemných souvislostí a smyslu látky(matematika)
Krátkodobá paměť
Trvá sekundy až minuty, je ovlivněna vštípivostí, můžeme ji podpořit opakováním
Využíváme ji v řešení aktuálních situací, psaní, sdělování informací
Dlouhodobá paměť
Je nejdelší, nejstarší, uloží informace, které by neměly vymizet
Často se podněty z krátkodobé paměti přesunou do dlouhodobé
ejí kapacita je neomezená
Je uchovaná v nevědomí
TYPY PAMĚTI:
Názorný- zrakový, sluchový
Slovně- logický->pojmy, myšlenky, poznatky
Emocionální (citový)-dobře si zapamatují silně citově zabarvené zážitky
PORUCHY PAMĚTI:
Hypermnézie
Nadměrné, nepřiměřeně velké zapamatování určitých situací, materialů, dějů kolem
Není příjemná-člověk si protivolně zapamatovává
Hypomnézie
Snížená paměťová výkonnost, snížená kvalita paměti
U demencí, pod vlivy léků, při organických poškozeních
Dále při vyčerpání, únavě, nespavosti, psychických změnách
Amnézie
Úplná ztráta paměti
Může být časově ohraničená, částečná
Nejčastěji amnézie spojená s úrazem
Dysmnézie
Porucha paměti, při níž vznikají nepřesné informace o proběhlých událostech
Porucha vytváření nových paměťových stop
BOJ PROTI ZAPOMÍNÁNÍ:
Opakování
Cvičení paměti
Spojovat nové s tím co známe
Vyhledávat příklady na aplikaci učiva
Vyhledávat logický smysl