Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Paměť

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.05 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PAMĚŤ

  • Je to psychický proces odrazu minulého prožívání, chování či vědomí

  • Schopnost organismu uchovat informace o podnětu, který již nepůsobí

  • Vzniká na základě schopnosti vnímat

  • Paměť není statický děj, informace se mění, promíchávají, nové nahrazují ty staré -> tak jak se zlepšuje úroveň našeho chápání, myšlení, vnímání

FÁZE

Zapamatování (vštípení)

  • vytvoření dočasných spojů v mozkové kůře, nejúčinnější je zpracování s co nejvíce smysly(zrak, chuť, čich)

pamatování (uchování)

  • působí zde proces zapomínání, povaha zapamatovatele se mění

  • Je efektivní, když se informace v nějakém smysluplném celku a mají pro nás význam(silné citové pouto, příklady s praxí)

vybavování

  • 1.stupeň = znovupoznání- rozpoznání nových a neznámých podnětů -> opakované působení původních podnětů

  • 2.stupeň = upamatování nebo vzpomínání-> nepůsobí původní podněty, snažíme se rozpomenout

  • 3.stupeň = reprodukce-může být nepřesná(vl.doplňování)-> zapamatované a vybavené se shodují

INDIVIDUÁLNÍ ROZDÍLY V PAMĚTI:

  • Rychlost zapamatování

  • Pohotovost vybavování

  • Šířka(rozsah)

  • Přesnost a pamatování a vybavování

  • Stálost pamatování

DRUHY:

  • 1)úmyslná- snažíme se zapamatovat si určitou látku(škola)

  • 2)neúmyslná- neúmyslně si zapamatujeme podněty(když nám někdo něco vypráví, vzpomínky z dětství)

  • 3)mechanická- osvojení látky pouhým opakováním

  • 4)logická- osvojení na základě pochopení vzájemných souvislostí a smyslu látky(matematika)

Krátkodobá paměť

  • Trvá sekundy až minuty, je ovlivněna vštípivostí, můžeme ji podpořit opakováním

  • Využíváme ji v řešení aktuálních situací, psaní, sdělování informací

Dlouhodobá paměť

  • Je nejdelší, nejstarší, uloží informace, které by neměly vymizet

  • Často se podněty z krátkodobé paměti přesunou do dlouhodobé

  • ejí kapacita je neomezená

  • Je uchovaná v nevědomí

TYPY PAMĚTI:

  • Názorný- zrakový, sluchový

  • Slovně- logický->pojmy, myšlenky, poznatky

  • Emocionální (citový)-dobře si zapamatují silně citově zabarvené zážitky

PORUCHY PAMĚTI:

Hypermnézie

  • Nadměrné, nepřiměřeně velké zapamatování určitých situací, materialů, dějů kolem

  • Není příjemná-člověk si protivolně zapamatovává

Hypomnézie

  • Snížená paměťová výkonnost, snížená kvalita paměti

  • U demencí, pod vlivy léků, při organických poškozeních

  • Dále při vyčerpání, únavě, nespavosti, psychických změnách

Amnézie

  • Úplná ztráta paměti

  • Může být časově ohraničená, částečná

  • Nejčastěji amnézie spojená s úrazem

Dysmnézie

  • Porucha paměti, při níž vznikají nepřesné informace o proběhlých událostech

  • Porucha vytváření nových paměťových stop

BOJ PROTI ZAPOMÍNÁNÍ:

  • Opakování

  • Cvičení paměti

  • Spojovat nové s tím co známe

  • Vyhledávat příklady na aplikaci učiva

  • Vyhledávat logický smysl

Témata, do kterých materiál patří