Řeč
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9) ŘEČ – DRUHY, ROZVOJ a PORUCHY
Řeč lidskou povahu skrývá a zároveň odhaluje – CICERO
Je to proces, který slouží lidem k vzájemnému dorozumívání, ke komunikaci, myšlení, působení na druhé lidi i na sebe sama
= nástroj myšlení a dorozumívání
Řeč vyjadřuje naše myšlenky, je nástrojem myšlení
Myšlenky napadají člověka ve zkratce a rychleji, slovní vyjádření je obsáhlejší a trvá déle
DRUHY:
NEVERBÁLNÍ ŘEČ – gesta, mimika, modulace hlasu, …
Mimoslovní sdělení
MIMIKA – výraz tváře
GESTIKA- pohyb rukou
POSTUROLOGIE – držení těla, hlavy
HAPTIKA- řeč dotyků
PROXEMIKA – vzdálenost jednoho člověka od druhého
Řeč symbolů a obrázkových znaků
Sdělení může probíhat pomocí obrázkových znaků, symbolů:
PIKTOGRAMY (na turistických mapách, v dopravních prostředcích, v podobě dopravních značek,…)
MATEMATICKÁ ZNAMÉNKA – jsou krátká, stručná, nezávislá na jazykových znalostech
VERBÁLNÍ ŘEČ
VNITŘNÍ ŘEČ
umožňuje formulování myšlenek - ,,řeč pro sebe´´- pokládá se za základ myšlení, někdy se vyskytují obtíže s přenesením myšlenek z vnitřní řeči do vnější, je stručnější než vnější řeč
VNĚJŠÍ ŘEČ – umožňuje vyjadřování myšlenek, prožívání a postojů k druhým lidem na venek
Mluvená řeč
umožňuje kontakt s posluchači, nevýhodou je však nepřesnost (málo času k výběru vhodných slov, přesvědčivých formulací,…), pomocí slov
Má stránku – obsahovou a formální
OBSAH- to, co chceme sdělit, má být výstižný a srozumitelný
FORMA – vyjádřena hlasitostí, výslovností, zbarvením hlasu, rychlostí a plynulostí řeči
Psaná řeč
umožňuje přesnější formulaci myšlenek, méně častá než mluvená, klade velké požadavky -) naučit se psát, pravidla pravopisu a mluvnice, správně stylizovat věty, psanou řečí se vyjadřujeme pomaleji než mluvenou, umožňuje sdělení na dálku a uchovat to, co bylo napsáno
VÝVOJ ŘEČI
Mluví – li nesprávně rodiče, naučí se pravděpodobně nesprávně mluvit i jejich děti
Dětská řeč se rozvíjí při hře, při různých činnostech, při styku s dětmi a nejvíce při styku s dospělými, kteří si s dětmi povídají, čtou jim, vyprávějí pohádky a trpělivě a laskavě odpovídají na jejich otázky
Dítě si postupně osvojuje pojmy, rozšiřuje svou slovní zásobu
Než si dítě osvojí slovník dospělých, přizpůsobuje si řeč po svém, tvoří z podstatných jmen slovesa, upravuje koncovky rodu a nečekaným způsobem používá předpony
PŘEDŘEČOVÉ OBDOBÍ
Ve 3 měsících – broukání
V 5 měsících – žvatlání
V 8 měsících – slabiky
V 1 roce -) 2-3 smysluplná slova
1 – 2 rok – stádium slov – slovní zásoba – 200-300 slov, jednotlivá slova mají několik významů, slova plní funkci vět, vyjadřují se agramatický (nesprávné koncovky, pády)
Ve 2 letech – 3-4 věty-200-300 slov
Ve 3 letech – 700-900 slov, užívá souvětí
V 6 letech – 2500-3000 slov