Předškolní období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Předškolní období
Doba od 3- 6-7 let věku dítěte ( nástup do povinné školní docházky)
SOMATICKÝ VÝVOJ
Za 1 rok vyroste asi o 5-6 cm
Konec 3 roku – disproporce v postavě- větší hlava, delší trup, krátké horní a dolní končetiny, konec předškolního
období – zeštíhlování postavy, prodlužování končetin
Osifikace zápěstních kůstek- zlepšování jemné motoriky prstů - kreslí, vystřihuje obrázky, skládá puzzle, navléká
korálky na nit
Chůze – chodí, běhá, skáče po rovině i po nerovném terénu, tancuje, jezdí na tříkolce, koloběžce, skáče přes švihadlo,
dělá kotrmelce, ve 4 letech skáče na jedné noze, v 5 letech se odrazí a skáče- hra „panák“
Přetrvává ambidextrie-nevyhraněná lateralita- nenutit, nepřeučovat-později pak vady řeči (koktavost)
Pěstovat smysl pro povinnost- pomáhat při drobných pracích- např. uklidit hračky, oblečení, utírat prach-pomáhá
rádo, pocit důležitosti
KOGNITIVNÍ VÝVOJ
POZORNOST
Nestálá, upoutají ho jen silné, atraktivní podněty, zajímavá činnost
Na konci období –rozvoj úmyslné pozornosti (škola)
PAMĚŤ
Bezděčný ráz, bez snahy si něco zapamatovat,
Konec období –rozvoj úmyslné paměti – chce si něco vybavit, vzpomenout,
Rozvoj dlouhodobé paměti- vhodné básničky, říkanky, reprodukce přečtené pohádky,vyprávění nad knížkou…
MYŠLENÍ
Myslí v pojmech(máma, táta)
Rysy myšlení :
a) Egocentrismus
Myslí si, že ostatní mají stejné znalosti a informace, jaké má on sám- např. při sdělování zážitků si myslí, že ostatní
okolo ví, to co ono samo- „na tom výletě bylo dobře", a my nevíme, kde bylo, co tam bylo dobré………
b) Magičnost
Mění skutečnost podle svého přání – myslí, si že věci kolem něho se dějí proto, „protože ono si to tak přálo“- např.
auto jede, pták letí……(ono to tak chtělo)
c) Absolutismus
Každé poznání má definitivní a jednoznačnou platnost – uvidí psa, jak nese sousedovi noviny-„ podle něho všichni
psi nesou noviny“
d) Fenomenizmus
Svět je podle dítěte takový, jak vypadá – „ odmítá, že např. velryba není ryba“.
FANTAZIE Myšlení je ovlivněno fantazií, představivostí
a) Animizmus
Víra v duchy, nadpřirozené bytosti - „ježíšek, víla, čert“
b) Antropomorfismus
Přenášení lidských vlastností na zvířata, nadpřirozené bytosti, -„liška mluví, vodník mluví, šije si botičky“
c) Konfabulace
Věří svým, pro dospělého nereálným myšlenkám-„včera na náměstí jsem viděla princeznu a prince“ (ve
skutečnosti to byl ženich a nevěsta)
VÝVOJ ŘEČI
často patlavost
poruchy výslovnosti s, c, z, š, č, ž, r, l, - logopedie
3 rok –stadium logických pojmů-
např. „hrníček není jen ten červený s ouškem ale i jiné, ze kterých se pije“
Mezi 3-4 rokem rozšiřování slovní zásoby-4 roky-1500 slov, 6 let-2500-3000slov
Neologizmy Vytváří si svoje pojmy, věty –např.“ maminka dělá babičky“- maminka peče buchty
Věk otázek –„co, kdo, jak, proč?“-být trpěliví, laskaví,
Zájem o mluvenou řeč-poslouchá pohádky, básničky