Předškolní období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
CITOVÝ VÝVOJ, SOCIALIZACE
Labilita, impulzivní
Socializace probíhá nejdříve v rodině, osvojuje si zde : a) Základní normy chování
zdravit, poděkovat, poprosit
b) Různé role ve společnosti
roli dítěte, spolužáka, vnuka, mužská, ženská role-důležité –vzory mužského a ženského chování
c) Hodnotový systém, svědomí
co se smí a co se nesmí –lhání, podvádění….
VSTUP DO MATEŘSKÉ ŠKOLY
Zpočátku separační úzkost
Nové vztahy s vrstevníky-komunikace, společná hra, citová vzájemnost- kamarádím se, mám rád,přátelství-mělká,
krátká,
Pro budoucí vývoj –důležité i záporné zkušenosti
Základem činnosti je hra-panenky, technické hračky, občas „imaginární“ společník-neexistující kamarád, se kterým
hovoří, hraje si, -nedostatek dětské společnosti
HRY
a) konstrukční
písek, stavebnice
b) pohybové
míč, švihadlo, kolo, koloběžka, na honěnou schovávanou –jednoduchá pravidla
c) krátké námětové hry
hra na někoho- paní učitelku, lékařku,……
d) didaktické – výchovná zaměstnání ve školce
rozumová výchova- naučit se rozlišovat tvary, hudební výchova- poznávání hudebních nástrojů- vše formou hry
VÝVOJ KRESBY
a) stadium hlavonožci
postava-kolečko (hlava, trup), 4 čáry(končetiny), oči, pusa, nos, v 6 letech-úplná postava i s detaily
b) stadium intelektuálního naivismu 5-6 let
kreslí to, co ví a zná, ne to co vidí –např. obličej z profilu má 2 oči
c) stadium vizuálního realismu
kreslí to, co vidí
Před vstupem do 1. třídy základní školy by dítě mělo umět určité dovednosti a znát určité vědomost( viz list Co už
umím).
Nejdůležitější momenty _
a) Zvládá takzvané samoobslužné činnosti – umí používat příbor, samo se svlékne a oblékne, udržuje pořádek
ve svých věcech
b) Je fyzicky obratné a zdatné – udrží rovnováhu na jedné noze, umí skákat a hodí a chytí míč
c) Ovládá svoje city a nálady – zvládne odloučení od rodičů, umí říci svůj názor, reaguje na svůj neúspěch
přiměřeně
d) Dokáže koordinovat své pohyby – kreslí, stříhá, nakreslí podle vzoru základní geometrické obrazce
e) Rozlišuje zvukové a sluchové vjemy – složí obrazec z několika tvarů, rozezná zdroj známých zvuků
f) Orientuje se v základních matematických pojmech – počítá na prstech, chápe, že číslovka vyjadřuje počet
g) Udrží pozornost a má schopnost záměrně se učit – pamatuje si básničky, písničky, dokončuje úkoly
h) Vnímá potřeby ostatních – zdraví, děkuje, dělí se o hračky
i) Vnímá kulturní podněty a je tvořivý – sleduje divadelní a hudební představení, zajímá se o knihy
j) Orientuje se ve známém prostředí – ví, kde bydlí, zná cestu z domova do školky, nebo na hřiště