Psychologie trhnu, environmentální psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Psychologie trhnu, environmentální psychologie
-zabývá se průzkumem trendy, zákonitosti a chováním lidí při nakupování
-druh a množství nakupovaného zboží se odvíjí od živ. stylu, od názorů na výživu a módu
Vývoj psychologie trhu
-vznik od 20. st.
-souviselo to s mohutným hospodářským rozmachem
-prodejci si začali uvědomovat, že profesionalita a kvalita zboží nestačí, a aby obstáli v konkurenčním boji, musí svého zákazníka a jeho potřeby poznat hlouběji
-v současnosti se odborníci zabývají zejména řešením strategických a koncepčních otázek
-např. : firemní image, komunikační strategie…
-u nás začátky psychologie trhu jsou spojeny s Evženem Rejmánkem-)v roce 1958 uskutečnil první motivační výzkum
Psychologie reklamy
Reklama
- nástroj pro ovlivňování a působení na spotřebitele s cílem vyvolat jeho pozornost a zájem o koupi určitého zboží nebo služby
-reklama může být televizní, novinová, internetová, rozhlasová či plakátová….
-prostředky reklamy:
-barvy, hudba, známé osobnosti,ješitnost, prezentace,zdroje(TV, net, rádio…)
způsoby upoutání pozornosti
-v reklamě se používají nejrůznější stimuly, které v našem podvědomí(nevědomí)vyvolají určitý druh emocí
-př.: barvy:
-bílá(symbol čistoty, neposkvrněnost)-prací prášky
-červená(agresivita, láska, emoce)-auta a luxusní značkové oblečení
-černá(vážnost, úroveň)-výrobky pro vyšší třídy
-modrá(klid, pohoda)-nejčastěji se využívá
-zelená(vitalita,zdraví, příroda)-cereálie, vše spojeno se zdravím
-marketingoví specialisté ve snaze upoutat pozornost pracují se všemi smysly
-dokonce i vůně, pachy, nás ovlivňují a působí na limbický systém(část pozku, kterou nemáme pod kontrolou)
podprahová reklama
-nejnebezpečnější reklama, člověka podvádí
-např.: obrázek, které lidské oko si těžko všimne
-ZAKÁZANÁ!!!
-podprahový signál-signál osobě, který je pod limitem svého vnímání, takže signál daná osoba sice zaregistruje, ale v té chvíli si to neuvědomí, protože obsah signálu ji přejde do podvědomí
-využívá se v reklamě a v propagaci
skrytá reklama
-nepůsobí jen v reklamních spotů
-vyskytuje se i ve filmech si ve zpravodajství
-lidé z filmu se dohodnou s výrobcem, že jejich výrobek bude se objevovat ve filmu
-moderátoři-nenápadně mohou ukazovat etiketu minerální vody
výzkum trhu
-řeší informační potřebu o zákaznících nebo o trhnu
-je důležitým faktorem k získání konkurenční výhody
-zprostředkovává poznatky pro identifikaci a analýzu trhnu, přání, požadavků zákazníku
rozhodování spotřebitelů
-spotřebitel se rozhoduje např. dle reklamy, nebo jestli někde výrobek viděl(např. u celebrit…)
-rozhodnout se může dle obalu a vzhledu výrobku
-také dle popularity výrobku, ceny výrobku či modernosti výrobku
ENVIRONMENTÁLNÍ PSYCHOLOGIE
-nový psychologický obor, který se vydělil ze sociál. psych. a studuje vztah mezi prostředím a chováním člověka