ROMEO, JULIE A TMA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
V er-formě vyprávěná novela je rozdělena na prolog, epilog a 13 číslovaných kapitol. V autorské řeči je užito spisovné češtiny, v řeči
postav se objevuje i hovorová čeština. Příběh je bohatý na dialogy postav, v nichž se objevuje studentský slang i nespisovná mluva.
Hlavní postavy vedou vnitřní monology, které text obohacují o úvahové pasáže. Povely vojáků jsou psány v němčině.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Příběh je obžalobou nacistické bestiality a rasizmu. Hlavní osu celého příběhu tvoří psychologická sonda do srdcí mladých
zamilovaných lidí, jejichž láska je ničena válečným běsněním. Neméně zajímavý je však pohled do nitra ostatních lidí, lidí čestných
(tovaryš Čepek, Pavlův otec), ale i zbabělců a udavačů (Rejsek). Autor se zamýšlí nad odpovědností člověka k člověku, vyjadřuje
myšlenku, že zlu je nutno čelit, přestože je cesta spravedlnosti dlážděna lidskými životy. Nad smrtí vždy bude vítězit láska, která je
tím nejčistším poselstvím (= shakespearovský motiv tragické lásky). Motiv tmy má několik významů: doba okupace, zničení vztahu
dvou lidí aj.
Charakterizovat hlavní postavy v díle:
Statečný, citlivý, obětavý, cílevědomý a čestný student posledního ročníku gymnázia Pavel chápe pomoc Ester jako samozřejmost.
Židovská dívka, dcera lékaře, odvlečeného do Terezína, je velmi skromná, citlivá a romantická. Žije ve strachu a cítí se osamocená,
nešťastná. Z lásky k Pavlovi se odhodlá obětovat svůj život. Projev lidskosti sledujeme v postavě tovaryše Čepka.