Beatnické generace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
jazyk, který ztrácí svou sdělovací funkci
- dialog už neumožňuje žádnou komunikaci, na jeho místo nastupují prázdné fráze, mechanické tlachání
- předchůdci absurdního dramatu - G. Büchner, A. Strindberg a zejména A. Jarry
- mezi nejvýznamnější představitele patří Beckett, Ionesco, Genet, Adamov, Pinter, Albee, Havel, Mrożek.
SAMMUEL BECKETT
- irský dramatik a prozaik píšící anglicky a francouzsky
- jeden z tvůrců absurdního divadla.
- v roce 1928 se v Paříži seznámil s J. Joycem
- Beckett byl činný v protinacistickém odboji, skrýval na jihu Francie před gestapem
- přechod od prózy k absurdnímu divadlu je naznačen změnami tematiky a vypravěčské techniky
- nemožnost komunikace a konec víry v celkový nebo vyšší smysl lidské existence se staly námětem Beckettova
vrcholného díla
- od 60. let psal krátké a velmi krátké hry, tzv. dramátka nebo dramatikula
- experimentální prózu, rozhlasové hry
- v roce 1969 mu byla udělena Nobelova cena za literaturu.
„Čekání na Godota“
- divadelní hra, která se dočkala nesčetných, mnohdy protichůdných výkladů, hlavní hrdinové, staří tuláci a
klauni Vladimír a Estragon sedí pod stromem a čekají na kohosi zvaného Godot, jehož příchod se však každý
den odkládá. Jejich dialogy, založené na opakování zdánlivě nesouvislých zlomků vět nebo klišé, o nich
neříkají nic určitého, místo protagonistů se hrdinové stávají diváky jakési hry ve hře, jež je stylizovanou vizí
útlaku a násilí jako odvěkých pout lidské společnosti, velkohubý tyran Pozzo v této hře oslepne, jeho žvanivý
otrok Lucky, padající pod tíhou břemen a ranami biče, se marně bouří a nakonec oněmí, reakcí na tuto
podívanou, která však nenabízí žádné východisko, je drsná, částečně pantomimická hra obou hlavních hrdinů
- nakonec si pohrávají s možností sebevraždy, ale daleko jednodušší je čekat dál na vykoupení.
„Akt beze slov“
„Cascando a jiné krátké dramatické kusy“
„Chladnoucí popel“
„Společnost
„Šťastné dny“
„Tak co, Joe... „
„Tenkrát „
„Víc píchanců než kopanců „
„Všechny padající „
„Vzhůru k nejhoršímu „
„Watt“
„Ztracení“
EUFÉNE IONESCO /eužen jonesko/
- francouzský dramatik, básník a esejista rumunského původu
- jeden z hlavních tvůrců absurdního dramatu
- zpočátku autor jarryovsko- dadaistických parodií plných ostrých výpadů proti logice světa a řeči
- pod vlivem utrpení, společenského a ideologického fanatismu a přítomnosti smrti je v díle stále přítomnější
tragická a bezradná vize světa (svět se stává gigantickým strojem, který ničí člověka a z něhož je jediným
východiskem smích
„Nenajatý vrah“
„Nosorožec“
- problém komunikace mezi lidmi a stereotypu
„Plešatá zpěvačka“
„Židle“
- terčem výsměchu je absurdita světa, pocit odcizení, hluboké osamění, bezmocnost světa