Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Beatnické generace

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (101.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

jazyk, který ztrácí svou sdělovací funkci

- dialog už neumožňuje žádnou komunikaci, na jeho místo nastupují prázdné fráze, mechanické tlachání

- předchůdci absurdního dramatu - G. Büchner, A. Strindberg a zejména A. Jarry

- mezi nejvýznamnější představitele patří Beckett, Ionesco, Genet, Adamov, Pinter, Albee, Havel, Mrożek.

SAMMUEL BECKETT

- irský dramatik a prozaik píšící anglicky a francouzsky

- jeden z tvůrců absurdního divadla.

- v roce 1928 se v Paříži seznámil s J. Joycem

- Beckett byl činný v protinacistickém odboji, skrýval na jihu Francie před gestapem

- přechod od prózy k absurdnímu divadlu je naznačen změnami tematiky a vypravěčské techniky

- nemožnost komunikace a konec víry v celkový nebo vyšší smysl lidské existence se staly námětem Beckettova

vrcholného díla

- od 60. let psal krátké a velmi krátké hry, tzv. dramátka nebo dramatikula

- experimentální prózu, rozhlasové hry

- v roce 1969 mu byla udělena Nobelova cena za literaturu.

„Čekání na Godota“

- divadelní hra, která se dočkala nesčetných, mnohdy protichůdných výkladů, hlavní hrdinové, staří tuláci a

klauni Vladimír a Estragon sedí pod stromem a čekají na kohosi zvaného Godot, jehož příchod se však každý

den odkládá. Jejich dialogy, založené na opakování zdánlivě nesouvislých zlomků vět nebo klišé, o nich

neříkají nic určitého, místo protagonistů se hrdinové stávají diváky jakési hry ve hře, jež je stylizovanou vizí

útlaku a násilí jako odvěkých pout lidské společnosti, velkohubý tyran Pozzo v této hře oslepne, jeho žvanivý

otrok Lucky, padající pod tíhou břemen a ranami biče, se marně bouří a nakonec oněmí, reakcí na tuto

podívanou, která však nenabízí žádné východisko, je drsná, částečně pantomimická hra obou hlavních hrdinů

- nakonec si pohrávají s možností sebevraždy, ale daleko jednodušší je čekat dál na vykoupení.

„Akt beze slov“

„Cascando a jiné krátké dramatické kusy“

„Chladnoucí popel“

„Společnost

„Šťastné dny“

„Tak co, Joe... „

„Tenkrát „

„Víc píchanců než kopanců „

„Všechny padající „

„Vzhůru k nejhoršímu „

„Watt“

„Ztracení“

EUFÉNE IONESCO /eužen jonesko/

- francouzský dramatik, básník a esejista rumunského původu

- jeden z hlavních tvůrců absurdního dramatu

- zpočátku autor jarryovsko- dadaistických parodií plných ostrých výpadů proti logice světa a řeči

- pod vlivem utrpení, společenského a ideologického fanatismu a přítomnosti smrti je v díle stále přítomnější

tragická a bezradná vize světa (svět se stává gigantickým strojem, který ničí člověka a z něhož je jediným

východiskem smích

„Nenajatý vrah“

„Nosorožec“

- problém komunikace mezi lidmi a stereotypu

„Plešatá zpěvačka“

„Židle“

- terčem výsměchu je absurdita světa, pocit odcizení, hluboké osamění, bezmocnost světa

Témata, do kterých materiál patří