ITALSKA A ŠPANĚLSKA LITERATURA 20. STOLETÍ%0A
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
„Komická mystéria“
- vrátil ke kořenům lidové kultury; vyzdvihuje středověké kejklíře, kteří v dobách, kdy obyčejní lidé neuměli číst
ani psát, putovali od vesnice k vesnici a vyprávěli různé dobové aktuality s humornou nadsázkou a útočným
satirickým podtextem
„Náhodná smrt jednoho anarchisty“
„Za vším hledej ženu“
„Nepokradeš, a když tak ne málo“
„Archandělé nehrají biliár“
ŠPANĚLSKO
- Španělsko znamená na počátku 2století pro evropskou kulturu největší přínos v oblasti poezie a dramatu;
důležitou roli zde však také hraje postoj k fašismu a španělské republice
ANTONIO MACHADO (1875 – 1939)
- velmi individuální literární osobnost, básník, na jehož tvorbu měly zásadní vliv modernistické směry
„Samoty“
- sbírka básní, ve které je nejzřetelnější vliv modernistických stylů
„Kastilské pole“
- představují přechod k symbolismu, krajina je chápána jako výraz kolektivní reality; krása a zároveň krutost
krajiny vyvolává intenzivní emoce, stmívání - melancholické pocity, barvy - stavy duše a krajina - pomíjivost
času
- zároveň se lze setkat s filozofickou problematikou, s úvahami o problému pravdy, o bohu, čase, lásce,
ctnostech a neřestech člověka
JUAN RAMOND JIMÉNEZ (1881 – 1958)
- nositel Nobelovy ceny za literaturu – za lyriku (1956); pocházel z Andalusie, věnoval se malířství, v době
občanské války odešel do USA, kde přednášel na univerzitě
první období jeho tvorby
- vliv symbolismu, impresionismu, velký vztah k malířství
- básně hýří barvami, melancholickými náladami
„Daleké zahrady“
„Pastorály“
- básnické sbírky
druhé období jeho tvorby
- odklon od modernismu, prostší básně, formálně však dokonalé – vybroušená poezie
„Krása“
„Píseň“
- básnické sbírky
„Stříbrňák a já“
- lyrická próza
FEDERICO GARCIA LORCA (1896 – 1936)
- dramatik, jezdil s kočovnou společností „Bouda“, kde hráli španělskou klasiku; psal také poezii (inspirace
lidovou andaluskou poezií)
„Cikánské romance“
„Zpěv na andaluskou notu“
„Básník z New Yorku“
- vliv surrealismu
- jeho dramata slavila velký úspěch, a to ve všech dramatických žánrech, např. :
„Dům doni Bernardy“
„Krvavá svatba“
„Čarokrásná ševcová“
ALEJANDRO CASONA (1903 – 65)
dramatik, divadelní organizátor, lyrické prvky + výrazné dialogy
„Dům se sedmi balkóny“
„Jitřní paní“
„Stromy umírají vstoje“
- drama, v němž stojí proti sobě v dramatickém sváru fantazie a hořká pravda života