VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Maturitní otázka číslo 30
VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
THOMAS ALVA EDISON
AUGUSTE A LOUIS LUMIÉROVÉ
GEORGES MÉLIÉS
EDWIN S. PORTER
CHARLES S. CHAPLIN
ORSON WELLES
ALFRED HITCHCOCK
ELIA KAZAN
STANLEY KUBRICK
STEVEN SPILBERG
MILOŠ FORMAN
ETHAN a JOEL COENOVÉ
DAVID LYNCH
QUENTIN TARANTINO
ANDY WARHOL
LUCHINO VISCONTI
FEDERICO FELLINI
MICHELANGELO ANTONIONI
VITTORIO DE SICA
FRANCO ZEFFIRELLI
PIER PAOLO PASOLINI
BERNARDO BERTOLUCCI
SERGIO LEONE
JEAN - LUC GODARD
ROBERT BRESSON
FRANCOIS TRUFFAUT
LUC BESSON
SERGEJ MICHAJLOVIČ EJZENŠTEJN
VSEVOLOD PUDOVKIN
ALEXANDR DOVŽENKO
DZIGA VERTOV
SERGEJ BONDARČUK
ANDREJ TARKOVSKIJ
SERGEJ PARADŽANOV
ANDRZEJ WAJDA
ROMAN POLANSKI
KRZYZSTOF KIESLOWSKI
PETER GREENAWAY
KENETH BRANAGH
VOLKER SCHLöNDORFF
LUIS BUNUEL
CARLOS SAURA
PEDRO ASMODÓVAR
INGMAR BERGAMNN
LARSE VON TRIERA
AKIRA KUROSAWA
SATJÁDŽIT RÁJ
Film – 10. múza
- nejmladší druh umění (zrodilo se téměř před našima očima)
- patří do sféry masové kultury
- umění syntetické – využívá soudobé možnosti
- bez zpětné vazby, závislý na kvalitě techniky
- oproti ostatním druhům „živého“ umění setrvává v podobě, v jaké byl stvořen
- princip
při sledování filmu vnímají naše oči 24 obrázků během jedné sekundy – vzniká dojem pohybu, protože obrázky, které se vytvářejí na naší sítnici, nemizí okamžitě, zuto nedokonalost našeho oka, doznívání zrakového vjemu, zjistili již ve starověku
- předchůdci
odpradávna lidé usilovali o zobrazení pohybu (jeskynní malby, obrazy na egyptských hrobech…)
od 16. století v Evropě – camera obscura – světlo dopadající malým otvorem do „tmavé komory“ promítá horizontálně i vertikálně převrácený obraz vnějšku (z Arábie)
od 18. století – laterna magica – reprodukce jakéhokoliv obrazu provedeného na skle či jiném transparentním podkladu - reprodukce skutečnosti (použita i bratry Lumiéry jako světelný zdroj pro promítání), nejstarší promítací přístroj
první primitivní přístroje vytvářející pohyblivé obrazy (např. mutoskop, praxinoskop..) zastávaly funkci pouťové zábavy
PRVOPOČÁTKY
THOMAS ALVA EDISON
- jeden z prvních průkopníků kinematografie, realizoval drobné příběhy (až 30 vteřin) v ateliéru Black Mary
(např. Polibek)
- vynalezl kinetograf, který si však nenechal patentovat - obrovské kopírování
AUGUSTE A LOUIS LUMIÉROVÉ
- 28.12. 1895 – první veřejné představení v Grand Café v Paříži
- své krátké filmy (cca 1 minuta) natáčeli na kinematograf, ovšem nevěřili v budoucnost filmu
- v drtivé míře zachycovali momentky z všedního života
- nejslavnější – „Pokropený kropič“, „Dělníci opouštějící továrnu Lumiére v Lyonu“, „Příjezd vlaku na
nádraží v La Cintat“
GEORGES MÉLIÉS (1861 – 1938) – otec filmové režie
- první filmař začínající vymýšlet drobné hrané příběhy