VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- ve svých zběsilých vizích využívá Freudovu psychoanalýzu
„Eraserhead“
- experimentální pokus zaznamenaný na černobílý materiál
- časté využívání nejednoznačných symbolů často sklouzává k halucinaci
„Sloní muž“
- příběh vykreslený dle skutečných událostí o fyzicky zdeformovaném jedinci
- velký humanistický akcent
„Modrý samet“
„Twin Peaks“
- kultovní televizní seriál
„Lost Highway“
QUENTIN TARANTINO
- v současnosti velmi populární režisér, který využívá originální druh realismu – kombinuje zvláštní směs už
tolikrát viděných příběhů s nečekaným, šokujícím vyvrcholením (inspirace starými béčkovými kung-fu filmy,
využívání paralelních dějových linií)
„Pulp Fiction“ - historky z podsvětí
- osudový propletenc vztahů jednotlivých postav ústí v nečekaný, ale přesto logický závěr
- Oscar za scénář, Zlatá palma v Cannes
K doplnění – Underground
- 60. léta – hnutí Underground Cinema
- „Nehceme filmy růžové, chceme filmy v barvě krve“
ANDY WARHOL
- dokumentaristický realismus (podobný stylu free cinema)
- na počátku 70. let založil Factory Films
- často využívá transexuálního/homosexuálního akcentu
„Spánek“
- šestihodinový záznam spícího muže, bez střihu, využívá kontaktní čas (ne filmový)
„Empire“
- osmihodinový statický záběr na budovu Empire State Building
„Děvčata z Chelsea“
- sociologizující dokument, částečně zpracovaný střihem
- komponované pro souběžné předvádění na dvou plátnech (3 a půl hodiny)
- v hotelu Chelsea se shromažďovali narkomani a sexuální zvrhlíci
- tajně natočeni i normální hosté hotelu
„Tělo“
„Blue Movie"
- určující film pornografie
- vedle Warhola undergroundovou (avantgardní) filmovou scénou prošlo velké množství osobností, které
atakovali postupy uplatňované v „mainstreamové“ produkci (šokující, perverzní témata objevujeme v krátkých
snímcích Richarda Kerna, jenž často spolupracoval s L.Lunch, podobné témata zpracovává např. i Nick Zedd,
představitel mysticko-surreálně imaginativního stylu Kenneth Anger…..)
Italská kinematografie
- samostatnou filmovou výrobu datujeme od roku 1905
- na rozdíl od jiných zemích se v Itálii film brzo odpoutal od jarmareční zábavy a již v raných letech se režiséři zaměřovali především na monumentální historická témata z dávné historie (Pád Troji, Quo vadis, Agrippina)
- nejslavnějším filmem němého období je Cabiria, kolosální historická freska, na jejímž vzniku se podílel i
italský kníže básníku Gabriele d’Annunzio
Neorealismus
- nejvýraznější směr světového poválečného filmu (přesáhl hranice it. kinematografie)
- cílem neorealismu je toto: dodat všem lidem odvahu, dát všem sebevědomí být člověkem
- termín neorealismus implikuje – v nejširším slova smyslu – i odstranění štábu profesionálních technických