Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (225 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

„Tenkrát na západě“

- 1968, působivé baladické dílo, přesahující hranice žánru (Charles Bronson, Claudia Cardinal)

- působivá hudba Ennia Moricconeho, žáka Nino Roty, dnes již zlidovělá

BERNARDO BERTOLUCCI (*1941)

- původně toužil být básníkem, dokud se neseznámil s P.P. Pasolinim

- libuje si v citacích z kultovních filmů, v zobrazování sexuální svobody…

„Poslední tango v Paříži“

- vztah postaršího páru (M. Brando, M. Schneider) založeného na „pudové symbióze“

„Poslední císař“

- životní pouť posledního čínského císaře

- Oscar za nejlepší režii

„Snílci“

- na pozadí studentských nepokojů (Paříž, 1968) se rozvíjí vztah tří mladých lidí

Francouzská kinematografie

- prvopočátky viz bratři Lumiérové a G. Méliés

- po první světové válce se mohutně rozvíjí avantgardní hnutí, které logicky zasahuje i do oblastí filmu:

Impresionismus:

- režiséři dávají přednost pocitům místo příběhům, chtěli zobrazit „poetický výraz duše“

- velká role snů, vzpomínek, vizí a myšlenek, které zobrazovali prostřednictvím různých optických triků

- impresionismem prošli např. Jean Epstein, Abel Gance či Marcel L’Herbier

Cinéma pur: „ryzí film“:

- osvobození od všech dramatických, jakož i fotograficko-dokumentárních prvků

- film definovali jako hru rytmicky uspořádaných barev a forem

- představitelé: Fernand Léger „Mechanický balet“ či René Clair a jeho dadaismem ovlivněná „Mezihra“

Surrealismus:

- vrchol našel v „Andaluském psovi“ (L. Bunuel a S. Dalí), který je ovlivněn nastupující psychoanalýzou. Sled

nelogických, snově asociačních sledů

- dále např. „Mořská hvězda“ od Mana Raye či „Škeble a kněz“ od Germaine Dulacové

Nouvelle vague:

- v 60. a 70. letech byl svět zachvácen kulturními a politickými změnami, docházelo k všeobecnému posunu hodnot. Vznikají nová filmová umělecká hnutí

- hnutí vycházelo z filmově teoretického časopisu Andrého Bazina – Cahiers du cinéma

- kritizovali filmovou tvorbu současníků, kárali panující proud jako film ustrnulých konvencí

- nejednalo se o jednotné hnutí či školu

- Nová vlna částečně ovlivněna estetikou cinéma vérité (pokrokový dokumentární film 60. let)

- průlom filmem „Nikdo mne nemá rád“ Francoise Truffauta, z dalších význačných osobností – Jean-Luc

Godard, Claude Chabroll, Jacques Rivette, Eric Rohmer, Claude Lelouch

JEAN - LUC GODARD

- jeden z nejuznávanějších, ale i nejzatracovanějších režisérů – hlavně pro svůj styl, odporující zákonitostem

filmového jazyka

„U konce s dechem“

- 1959, Jean Paul Belmondo

- mladý gangster, stíhaný pro vraždu, se bezstarostně věnuje své přítelkyni, která jej pod nátlakem vyzradí

policii, a ta jej před jejíma očima zastřelí

„Pohrdání“

„Bláznivý Petříček“

- Belmondo a Anna Karina

Témata, do kterých materiál patří