VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
„Tenkrát na západě“
- 1968, působivé baladické dílo, přesahující hranice žánru (Charles Bronson, Claudia Cardinal)
- působivá hudba Ennia Moricconeho, žáka Nino Roty, dnes již zlidovělá
BERNARDO BERTOLUCCI (*1941)
- původně toužil být básníkem, dokud se neseznámil s P.P. Pasolinim
- libuje si v citacích z kultovních filmů, v zobrazování sexuální svobody…
„Poslední tango v Paříži“
- vztah postaršího páru (M. Brando, M. Schneider) založeného na „pudové symbióze“
„Poslední císař“
- životní pouť posledního čínského císaře
- Oscar za nejlepší režii
„Snílci“
- na pozadí studentských nepokojů (Paříž, 1968) se rozvíjí vztah tří mladých lidí
Francouzská kinematografie
- prvopočátky viz bratři Lumiérové a G. Méliés
- po první světové válce se mohutně rozvíjí avantgardní hnutí, které logicky zasahuje i do oblastí filmu:
Impresionismus:
- režiséři dávají přednost pocitům místo příběhům, chtěli zobrazit „poetický výraz duše“
- velká role snů, vzpomínek, vizí a myšlenek, které zobrazovali prostřednictvím různých optických triků
- impresionismem prošli např. Jean Epstein, Abel Gance či Marcel L’Herbier
Cinéma pur: „ryzí film“:
- osvobození od všech dramatických, jakož i fotograficko-dokumentárních prvků
- film definovali jako hru rytmicky uspořádaných barev a forem
- představitelé: Fernand Léger „Mechanický balet“ či René Clair a jeho dadaismem ovlivněná „Mezihra“
Surrealismus:
- vrchol našel v „Andaluském psovi“ (L. Bunuel a S. Dalí), který je ovlivněn nastupující psychoanalýzou. Sled
nelogických, snově asociačních sledů
- dále např. „Mořská hvězda“ od Mana Raye či „Škeble a kněz“ od Germaine Dulacové
Nouvelle vague:
- v 60. a 70. letech byl svět zachvácen kulturními a politickými změnami, docházelo k všeobecnému posunu hodnot. Vznikají nová filmová umělecká hnutí
- hnutí vycházelo z filmově teoretického časopisu Andrého Bazina – Cahiers du cinéma
- kritizovali filmovou tvorbu současníků, kárali panující proud jako film ustrnulých konvencí
- nejednalo se o jednotné hnutí či školu
- Nová vlna částečně ovlivněna estetikou cinéma vérité (pokrokový dokumentární film 60. let)
- průlom filmem „Nikdo mne nemá rád“ Francoise Truffauta, z dalších význačných osobností – Jean-Luc
Godard, Claude Chabroll, Jacques Rivette, Eric Rohmer, Claude Lelouch
JEAN - LUC GODARD
- jeden z nejuznávanějších, ale i nejzatracovanějších režisérů – hlavně pro svůj styl, odporující zákonitostem
filmového jazyka
„U konce s dechem“
- 1959, Jean Paul Belmondo
- mladý gangster, stíhaný pro vraždu, se bezstarostně věnuje své přítelkyni, která jej pod nátlakem vyzradí
policii, a ta jej před jejíma očima zastřelí
„Pohrdání“
„Bláznivý Petříček“
- Belmondo a Anna Karina