VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- 1986, podobenství o muži, který svůj dům a štěstí dá jako oběť za to, aby lidstvo uchránil před válečnou
katastrofou, a je proto považován za blázna
SERGEJ PARADŽANOV
- arménský režisér složitě strukturovaných a symbolistických filmů, vycházejících z místních reálií („Barva
granátového jablka“)
- v současnosti k nejvíce ceněným režisérům patří Alexandr Sokurov – autor filozofických a „volně
plujících“ filmů » Ruská archa – natočena v jediném záběru, na pozadí Ermitráže režisér mapuje nejslavnější
výseky z ruských dějin
Polská kinematografie
ANDRZEJ WAJDA
- největší polský režisér
- témata – z polské historie, druhá světová válka, problémy současného života
- vystudoval na filmové škole v Lodži
„Kanály“
- povstalecký oddíl se chce do obléhané Varšavy dostat kanály
„Popel a démant“
- vrcholné dílo válečného období
„Láska ve dvaceti letech“
- srovnávací film o pohledu mladé generace
„Březový háj“
„Lady Macbeth z Mcenského újezdu“
„Danton“
ROMAN POLANSKI (*1933)
- taktéž vystudoval filmovou školu v Lodži
- po prvních filmech získal světový úspěch – stěhuje se do Ameriky – kde je mu po několika letech vysloven
zákaz pobytu (kvůli údajné pedofilii)
„Nůž ve vodě“
„Hnus“
- 1965, příběh paranoičky, jejíž vidiny způsobí smrt několika lidem
- Catherine Deneuve
„Ples upírů“
- parodie
„Rosemary má děťátko“
- „satanistický“ příběh podle novely Iry Levina
„Čínská čtvrť“
- 1974, Jack Nicholson v roli šarmantního detektiva
Pianista
- sugestivní popis druhé světové války na pozadí varšavského ghetta
KRZYZSTOF KIESLOWSKI (1941 – 1996)
„Krátký film o zabíjení“
„Krátký film o lásce“
„Dekalog – I až X“
„Tři barvy: Modrá/Bílá/Červená“
Anglická kinematografie
Brightonská škola:
- zakladájící prvek anglické kinematografie
- režiséři zkoumali specifické součásti filmové řeči, aby svá malá pojednání učinili srozumitelnějším (jednalo se
o maximálně několikaminutové kraťasy – „Útok na čínskou misii“, „Myš ve škole umění“)
- George Albert Smith, James Williamson
Anglická škola dokumentárního filmu:
- rozvíjí se se vznikem zvukového filmu
- realistická dokumentární tvorba, přiblížení života prostých rolníků, rybářů, horníků či dělníků – sociální akcent
- u výrazových prostředků ovlivněni sovětským revolučním filmem
- ostré sociální problémy nejvíce vysvítají z filmů – „Dostatek jídla“, „Loděnice“
Free Cinema – 1956 – 1959:
- „svobodné kino“
- podpora mladých anglických režisérů, kteří se pokoušeli o novou definici společenské odpovědnosti umělců a
prosazovali film, který zaujímá postoj k problémům všedního dne (především dělnické třídy)
- Lindsay Anderson, Tony Richardson