VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
stávkujících a krvavé záběry z jatek
„Křižník Potěmkin“
- 1925, nejslavnější film němého období
- jednota obsahu a formy dosáhla dokonalosti
„Deset dnů, které otřásly světem“
„Ať žije Mexiko!“
- z oficiálního příkazu odcestoval do zahraničí, kde se snažil prozkoumat nové techniky zvukového filmu
- výsledek dopadl katastrofálně, producenti odmítli nadále financovat jeho film, tudíž Ať žije Mexiko! zůstalo
nedokončené
„Ivan Hrozný“
- navrací se do ruských dějin, druhý díl byl pro svůj obsah na dlouhá léta zakázan
VSEVOLOD PUDOVKIN (1893 – 1953)
- druhá velká veličina němého ruského filmu, který se na rozdíl od kolektivního hrdiny (S.M.Ejzenštejn)
převážně zaměřoval na osudy jednotlivce
„Matka“
- adaptace stejnojmenného Gorkého románu
- děj se odehrává na pomezí jedné rodiny, jež je nemilosrdně konfrontována s tehdejší společenskou situací
„Konec Petrohradu“
„Bouře nad Asií“
ALEXANDR DOVŽENKO (1894 – 1956)
- na rozdíl od výše uvedených režisérů směřoval spíše k lyrice (narozen v malé vesnici na Ukrajině), kterou dává
do kontrastu s revolučním venkovem
„Arsenál“
„Země“
DZIGA VERTOV (1896 – 1954)
- na svou dobu nesmírně progresivní dokumentární režisér
- od roku 1922 – 1925 autorem týdeníků „Kino-pravda“, pro který montoval různý materiál nasnímaný na
různých místech (venkov, město) do stranických poselství
„Muž s kinoaparátem“
- jeden den v životě kameramana
- využívá kontrastní montáž, která graduje do závěrečného zuřivého střihu
- nejsugestivnější dokument všech dob
„Tři písně o Leninovi“
- režisér vzdává hold Leninovi, VŘSR a revoluci jako takové
- písně se v průběhu děje mění v ódy, značně propagandistické
SERGEJ BONDARČUK
- ruský herec a režisér
„Osud člověka“
- 1959, režijní debut, podle románu M. Šolochova
„Vojna a mír“
- 4 díly – „Vojna a mír“, „Nataša Rostovová“, „Borovino“ a „Pier Bezuchov“
„Bojovali za vlast“
- 1976, podle Šolochova románu
ANDREJ TARKOVSKIJ (1932 – 1986)
- významný moderní ruský i světový režisér
- jeho díla měla hluboké filozofické zázemí
„Ivanovo dětství“
- 1962, hrůzy války očima malého chlapce
„Andrej Rublev“
- 1966, scénáristická spolupráce – A. Michalkov-Končalovski
- historická freska o osudech ruského malíře ikon – střet lidského ducha s brutalitou
„Solária“
- 1971, adaptace sci-fi románu Stanislawa Lema
- otázky smyslu života a hranic lidského poznání tváří v tvář neznámé mimozemské inteligenci
„Stalker“
- 1979, podle sci-fi novely bratří Strugackých Piknik u cesty
- zasazeno do realistického pozemského prostředí – podobenství o smyslu lidského konání
„Zrcadlo“
- 1975, autobiografická zpověď umělce o vztahu umění a života
„Nostalgie“
„Oběť“