VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
spolupracovníků včetně scénáristy
- příručky, programy, gramatika ztratily smysl i označení jako velký detail, „protivýstřel“ atd. ztratila smysl
- každý má svůj osobní scénář, neorealismus rozbíjí všechna schémata, odmítá všechna pravidla, která ve
své podstatě nejsou ničím jiným než uzákoněním omezení
- je to skutečnost, co rozbíjí tato schémata, neboť existuje nekonečně mnoho možností setkání filmaře se
skutečností (stačí jen vyjít s kamerou ven) – Cesare Zavattini, „Několik myšlenek o filmu“, 1953
- Viscontiho Posedlost (1942) jej předjímala
- R. Rossellini– „Řím, otevřené město“(1945) – první velký film neorealismu, kde zprostředkovává mimořádně
autentický obraz poslední fáze války
- přestože jsou všechny velké historické zvraty obvykle provázeny prudkým rozvojem umění, dosud nikdy to
nebyl film, který by se postavil do čela ostatních umění a ukazoval jim cestu
- De Sicův scénárista Cesare Zavattini formuluje teoretický základ neorealistického hnutí
- zaměřuje se na sociální tématiku, režiséři často pracují s neherci, soustředí se na obvyklé, všední starosti lidí…
LUCHINO VISCONTI (1906-1976)
- ze staré šlechtické rodiny
- v Paříži asistoval Jeanu Renoirovi
- dlouholetý sen přenést na plátno Proustovo Hledání ztraceného času již neuskutečnil
„Posedlost“
- 1942
- debut – drama lidských vášní
- zpracováno volně podle románu J. Cainea – Listonoš zvoní vždy dvakrát
- předchůdce italského neorealismu
„Země se chvěje“
- hraný dokument ze Sicílie (život rybářů)
- velká pozornost vizuální složce filmu
„Belissima“
- (nejkrásnější) – 1951
- o zneužívání děti v showbyznysu
„Rocco a jeho bratři“
- 1960, osudy početné rodiny chudých přistěhovalců
- Alain Delon a Annie Girardot
„Gepard“
- příběh sicilského šlechtice v Garibaldiho éře (Burt Lancaster)
„Cizinec“
„Soumrak bohů“
- mravní rozklad průmyslové rodiny za nacismu
„Smrt v Benátkách“
- 1971, podle Thomase Manna
- osudy umělce nalézajícího „pravou krásu“ v osobě nezletilého chlapce
FEDERICO FELLINI (1920 – 1993)
- jeden z neoriginálnějších tvůrců světové poválečné kinematografie
- jeho žena byla zároveň jeho kmenovou herečkou – Giulietta Masina
- na atmosféře filmů se výrazně podílí i častá hudba Nino Roty, klasika filmové hudby
„Bílý šejk“
- 1952, satira na přihlouplé ženské časopisy
„Darmošlapové“
- autobiografická kronika malého lázeňského města
- některé motivy se později objevují v Amarcordu
„Silnice“
- 1954, příběh nesourodé dvojice potulných komediantů
- Giulietta Masina a Anthony Quinn
„Cabiriiny noci“
- 1956, malá římská prostitutka Cabirie je podobnou lidskou troskou, jako v předchozím filmu svým smutným
úsměvem se stala ztělesněním absolutního dobra