VYMEZENÍ ZLATÉHO VĚKU NĚMECKÉ LITERATURY%0A
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Maturitní otázka číslo 8
VYMEZENÍ ZLATÉHO VĚKU NĚMECKÉ LITERATURY
FRIEDRICH GOTTLIEB KLOPSTOCK
CHRISTOPH MARTIN WIELAND
GOTTHOLD EPHRAIM LESSING
JOHAN GOTFRIED HERDER
FRIEDRICH SCHILLER
JOHANN WOLFGANG GOETHE
HEINRICH VON KLEIST
- zcela zvláštní místo v období preromantismu představuje Německo, v té době ještě politicky nestabilní (bylo
rozdrobeno na malá knížectví, byl zde feudalismus, potlačen obchod, celková zaostalost)
- velký rozkvět literatury
- objevuje se zde několik velkých osobností (s novým pohledem na svět, odlišné estetické cítění)
- do popředí se dostává hrdina mnohotvárný, komplikovaný
- toto období se nazývá „Zlatým věkem německé literatury“ (aneb „německá klasika“) je vymezeno
Goetheovým životem (1749 – 1832)
- preromantismus je celkovým označením pro etapu mezi klasicismem a romantismem
- významné hnutí „Sturm und Drang“ (bouře a vzdor)
- název dle díla Klingera
- symbol pro vzpouru jedince, zdůraznění citů, vášní, jednoduchosti venkova a přírody, lidových tradic
- hnutí se projevuje především v dramatu
FRIEDRICH GOTTLIEB KLOPSTOCK
- básník píšící ódy na lásku, přátelství a také náboženské poemy
- v jeho díle tendence klasicismu
„Mesiáš“
- náboženská poema
CHRISTOPH MARTIN WIELAND
- překladatel z angličtiny (především Shakespeara)
- psal veršované eposy a výchovné romány
GOTTHOLD EPHRAIM LESSING (1729 – 1781)
- byl lékařem, divadelníkem, dramatikem, kritikem a překladatelem (Diderota)
- je zakladatelem Německého národního divadla
- pracoval v Hamburském divadle, vydával časopis „Hamburská dramaturgie“
- v jeho dílech je znát pomalý přechod k romantismu (vyzdvihoval Shakespeara a antické drama)
„Mína z Barnhelmu“
- stále svěží a aktuální komedie, děj se odehrává bezprostředně po sedmileté válce, jsou dvě strany symbolizující
problémy rozdělení Německa, na konci hry dojde ke spojení milenců
„Emília Galotti“
- tragédie, hlavní hrdinkou je zde žena, která si více váží své cti než-li života
„Moudrý Nathan“
- původně dramatická báseň nezamýšlená pro jeviště, největší filozofické drama 18.století
- volnější kompozice, otázka náboženské snášenlivosti – jedinou plodnou doktrínou je „univerzální láska“
„Láokoón aneb o hranicích malířství a poezie“
- teoretický spis
JOHAN GOTFRIED HERDEN (1744 – 1803)
- byl žákem I. Kanta
- studoval filozofii a teologii, byl teoretikem hnutí Sturm und Drang
„Lidové písně“
„Hlasy národů v písních“
- sbíral lidovou slovesnost ( jde o slovanské i české písně, které mají významnou úlohu )
- psal o lidové a umělé poezii, měl značný vliv na Kollára a Šafaříka
- pokrokové humanistické myšlenky
FRIEDRICH SCHILLER (1759 – 1801)
- napsal text k „Ódě na radost“ (zakončuje Pražské jaro)
- pocházel z rodiny vojenského lékaře, studoval na vojenské akademii práva a medicínu