Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VYMEZENÍ ZLATÉHO VĚKU NĚMECKÉ LITERATURY%0A

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Maturitní otázka číslo 8

VYMEZENÍ ZLATÉHO VĚKU NĚMECKÉ LITERATURY

FRIEDRICH GOTTLIEB KLOPSTOCK

CHRISTOPH MARTIN WIELAND

GOTTHOLD EPHRAIM LESSING

JOHAN GOTFRIED HERDER

FRIEDRICH SCHILLER

JOHANN WOLFGANG GOETHE

HEINRICH VON KLEIST

- zcela zvláštní místo v období preromantismu představuje Německo, v té době ještě politicky nestabilní (bylo

rozdrobeno na malá knížectví, byl zde feudalismus, potlačen obchod, celková zaostalost)

- velký rozkvět literatury

- objevuje se zde několik velkých osobností (s novým pohledem na svět, odlišné estetické cítění)

- do popředí se dostává hrdina mnohotvárný, komplikovaný

- toto období se nazývá „Zlatým věkem německé literatury“ (aneb „německá klasika“) je vymezeno

Goetheovým životem (1749 – 1832)

- preromantismus je celkovým označením pro etapu mezi klasicismem a romantismem

- významné hnutí „Sturm und Drang“ (bouře a vzdor)

- název dle díla Klingera

- symbol pro vzpouru jedince, zdůraznění citů, vášní, jednoduchosti venkova a přírody, lidových tradic

- hnutí se projevuje především v dramatu

FRIEDRICH GOTTLIEB KLOPSTOCK

- básník píšící ódy na lásku, přátelství a také náboženské poemy

- v jeho díle tendence klasicismu

„Mesiáš“

- náboženská poema

CHRISTOPH MARTIN WIELAND

- překladatel z angličtiny (především Shakespeara)

- psal veršované eposy a výchovné romány

GOTTHOLD EPHRAIM LESSING (1729 – 1781)

- byl lékařem, divadelníkem, dramatikem, kritikem a překladatelem (Diderota)

- je zakladatelem Německého národního divadla

- pracoval v Hamburském divadle, vydával časopis „Hamburská dramaturgie“

- v jeho dílech je znát pomalý přechod k romantismu (vyzdvihoval Shakespeara a antické drama)

„Mína z Barnhelmu“

- stále svěží a aktuální komedie, děj se odehrává bezprostředně po sedmileté válce, jsou dvě strany symbolizující

problémy rozdělení Německa, na konci hry dojde ke spojení milenců

„Emília Galotti“

- tragédie, hlavní hrdinkou je zde žena, která si více váží své cti než-li života

„Moudrý Nathan“

- původně dramatická báseň nezamýšlená pro jeviště, největší filozofické drama 18.století

- volnější kompozice, otázka náboženské snášenlivosti – jedinou plodnou doktrínou je „univerzální láska“

„Láokoón aneb o hranicích malířství a poezie“

- teoretický spis

JOHAN GOTFRIED HERDEN (1744 – 1803)

- byl žákem I. Kanta

- studoval filozofii a teologii, byl teoretikem hnutí Sturm und Drang

„Lidové písně“

„Hlasy národů v písních“

- sbíral lidovou slovesnost ( jde o slovanské i české písně, které mají významnou úlohu )

- psal o lidové a umělé poezii, měl značný vliv na Kollára a Šafaříka

- pokrokové humanistické myšlenky

FRIEDRICH SCHILLER (1759 – 1801)

- napsal text k „Ódě na radost“ (zakončuje Pražské jaro)

- pocházel z rodiny vojenského lékaře, studoval na vojenské akademii práva a medicínu

Témata, do kterých materiál patří