VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- objevil několik klasických triků (stop-trik, prolínačku, dvojexpozici)
- veškeré filmy realizoval ve svém ateliéru („první evropské filmové studio“)
- ceněny hlavně fantasticko-pohádkové filmy – „filmový Jules Verne“ - „Cesta na měsíc“, „Cesta do
nemožna“, „400 ďáblových kousků“, „Dobytí pólu“, „Popelka“
- do r. 1913 natočil několik set krátkých a velmi podobných filmů » převálcován konkurencí » následoval krach
V prvním desetiletí dvacátého století dochází k obrovskému rozmachu kinematografie po celém světě. Film každým rokem prodělává obrovský pokrok…
HISTORIE SVĚTOVÝCH KINEMATOGRAFIÍ OD POČÁTKU DO SOUČASNOSTI
Americká kinematografie
- počáteční pokusy o monopolizaci kinematografie ztroskotaly, nezávislí producenti se uchýlili do Hollywoodu -
rychlý boom - roku 1914 zde vyrobeno 50% světově provozovaných filmů
EDWIN S. PORTER
(1875 – 1948)
- položil základy westernu „Velkou vlakovou loupeží“ (1903)
- začínal jako herec u Edisona
- vynálezce filmové montáže - používal četné střihy, záběry (celky, velké detaily, polocelky, extrémní detaily)
montoval do pohybově intenzivních sekvencí, čímž zvyšoval sugestibilitu svých děl
„Zrození národa“
- 1915
- 2,5 hodinový film líčí historii americké občanské války na osudech dvou rodin (seveřanská a jižanská), jež jsou
konfliktem poštváni proti sobě
- režisér obviňován z rasismu (brojil proti zrušení otroctví)
„Intolerance“
- 1916
- čtyři epizody o věčné nesnášenlivosti:
pád Babylonu
ukřižování Krista
vraždění hugenotů za Bartolomějské noci
justiční omyl – odsouzený dělník, nařčený kapitalistou
- jako první použil kamerový jeřáb pro nasnímání kolosálních scén
- velká obliba grotesek založených na osobitně komických figurách, z nichž nejslavnější jsou:
„Buster Keton“ - komika vyvěrá z jeho věčně kamenné tváře
„Harold Lloyd“ - nemotorný chlapec se slaměným kloboukem a kostěnými brýlemi
„Laurel & Hardy“ - komika vystavěná na kontrastu hubený x tlustý, nekňuba x racionalista
- filmovému řemeslu se vyučili buď u Macka Sennetta či jeho konkurenta Hala Roache
CHARLES S. CHAPLIN (1889 – 1977)
- udržuje si nejslavnější statut krále komiků
- herec a režisér, „tulák Charlie“
- ladění mezi komikou a tragikou, smíchem a pláčem
- pro jeho filmy je příznačné spojení komedie a sociální tragédie, doprovázené zřetelnou politickou
angažovaností
- roku 1920 spoluzakládá společnost United Artists
„Kid“ – 1921
„Zlaté opojení“ – „pohádka“ o pionýrech Divokého západu
„Moderní doba“ – 1935 – satira na zmechanizovaný svět
„Diktátor“ - satira na fašismus a Hitlera – dvojrole diktátora a holiče poprvé zde promluvil – naposledy
v postavě „tuláka“
„Monsieur Verdoux“ – civilní Chaplinova podoba – elegantní svůdce vdov a vrah žen