Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (225 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

„Světla ramp“ – 1952 – zde jako vysloužilý klaun

  • Nástup zvuku

- film se stal naturalističtějším – zvýšila se podobnost filmu a skutečnosti

- zpočátku panovala nedůvěra (mohutná zvuková technika komplikovala natáčení), ruští režiséři Ejzenštejn a

Pudovkin vydávají Manifest proti zvukovému filmu

- než se prosadily titulky a dabing, tak byly filmy vytvářeny stejně v několika jazykových verzích

- za první zvukový snímek se obecně považuje „Jazzový zpěvák“ (1927) od Alana Croslanda

  • Klasický Hollywood

- formuje se s počátky zvukového filmu

- Hollywood se stává „továrnou na sny“, vznikají nové žánry (např. muzikál)

- drtivá většina snímků měla za cíl odpoutat lidi od často kruté reality (pracovalo se s veselými, napínavými,

hudebními… tématy), zároveň měly za úkol v cizině zobrazit Ameriku jako zemi neomezených možností,

prezentovat „americký sen“

- patří sem např. divácky snad nejúspěšnější film všech dob „Jih proti Severu“ (Victor Flemming, 1939, osm

Oscarů)

- s rozvojem gangsterky, tedy příběhů o mafiánech, pašování a jiných podobách odvrácené lidské společnosti,

byl v roce 1929 vydán tzv. „Production Code“ (Pravidla produkce), který zakazoval zobrazování otevřeného

násilí, eliminoval sebemenší zobrazování erotiky, klení…

- vedle již zmíněných žánrů se formuje i bláznivá komedie (crazy comedy), horror (Dracula, Frankenstein,

Invisible man…), detektivka a jiné

ORSON WELLES (1915 – 1985)

- filmový, divadelní, televizní a rozhlasový režisér, herec a scénárista

- založil vlastní divadlo – černošská verze Macbetka

- získal Oscara za umělecký přínos

„Válka světů“

- 1938 – rozhlasová dramatizace utopického románu H. G. Wellse o invazi Marťanů do USA –

mystifikací vyvolal hysterickou paniku po celé zemi

„Občan Kane“

- 1940

- autorský film, znamenající přelom ve vývoji filmového jazyka

- mapuje vzestup a pád mediálního multimilionáře Charlese Fostera

- v mnoha odborných anketách je považován za nejlepší film na světě

„Macbeth“

„Othello“

- 1950 – 52 (hlavní cena na festivalu v Cannes)

„Don Quijote“

- Cervantesův hrdina přežije i výbuch vodíkové bomby a dál bloudí světem, jehož skutečnou podobu odmítá

uznat

„Proces„

- osobitá adaptace Kafkova románu

„Falstaff“

„Král Lear“

- po druhé světové válce vzniká specifický žánr – film noir (černý film), který navazuje na gangsterkuale

narozdíl od ní zde splývají hranice mezi dobrem a zlem (pesimistická výpověď o společnosti). Vycházel často

z detektivních literárních předloh (Raymond Chandler, Dashiel Hammet). Ze slavných např. „Maltézský

sokol“ (John Huston) či „Hluboký spánek“ (Howard Hawks)

ALFRED HITCHCOCK (1899 – 1980)

- anglický a americký režisér

- „mistr hrůzy či napětí“ – neobvyklá kombinace obrazu a zvuku

Témata, do kterých materiál patří