VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
„Světla ramp“ – 1952 – zde jako vysloužilý klaun
Nástup zvuku
- film se stal naturalističtějším – zvýšila se podobnost filmu a skutečnosti
- zpočátku panovala nedůvěra (mohutná zvuková technika komplikovala natáčení), ruští režiséři Ejzenštejn a
Pudovkin vydávají Manifest proti zvukovému filmu
- než se prosadily titulky a dabing, tak byly filmy vytvářeny stejně v několika jazykových verzích
- za první zvukový snímek se obecně považuje „Jazzový zpěvák“ (1927) od Alana Croslanda
Klasický Hollywood
- formuje se s počátky zvukového filmu
- Hollywood se stává „továrnou na sny“, vznikají nové žánry (např. muzikál)
- drtivá většina snímků měla za cíl odpoutat lidi od často kruté reality (pracovalo se s veselými, napínavými,
hudebními… tématy), zároveň měly za úkol v cizině zobrazit Ameriku jako zemi neomezených možností,
prezentovat „americký sen“
- patří sem např. divácky snad nejúspěšnější film všech dob „Jih proti Severu“ (Victor Flemming, 1939, osm
Oscarů)
- s rozvojem gangsterky, tedy příběhů o mafiánech, pašování a jiných podobách odvrácené lidské společnosti,
byl v roce 1929 vydán tzv. „Production Code“ (Pravidla produkce), který zakazoval zobrazování otevřeného
násilí, eliminoval sebemenší zobrazování erotiky, klení…
- vedle již zmíněných žánrů se formuje i bláznivá komedie (crazy comedy), horror (Dracula, Frankenstein,
Invisible man…), detektivka a jiné
ORSON WELLES (1915 – 1985)
- filmový, divadelní, televizní a rozhlasový režisér, herec a scénárista
- založil vlastní divadlo – černošská verze Macbetka
- získal Oscara za umělecký přínos
„Válka světů“
- 1938 – rozhlasová dramatizace utopického románu H. G. Wellse o invazi Marťanů do USA –
mystifikací vyvolal hysterickou paniku po celé zemi
„Občan Kane“
- 1940
- autorský film, znamenající přelom ve vývoji filmového jazyka
- mapuje vzestup a pád mediálního multimilionáře Charlese Fostera
- v mnoha odborných anketách je považován za nejlepší film na světě
„Macbeth“
„Othello“
- 1950 – 52 (hlavní cena na festivalu v Cannes)
„Don Quijote“
- Cervantesův hrdina přežije i výbuch vodíkové bomby a dál bloudí světem, jehož skutečnou podobu odmítá
uznat
„Proces„
- osobitá adaptace Kafkova románu
„Falstaff“
„Král Lear“
- po druhé světové válce vzniká specifický žánr – film noir (černý film), který navazuje na gangsterkuale
narozdíl od ní zde splývají hranice mezi dobrem a zlem (pesimistická výpověď o společnosti). Vycházel často
z detektivních literárních předloh (Raymond Chandler, Dashiel Hammet…). Ze slavných např. „Maltézský
sokol“ (John Huston) či „Hluboký spánek“ (Howard Hawks)
ALFRED HITCHCOCK (1899 – 1980)
- anglický a americký režisér
- „mistr hrůzy či napětí“ – neobvyklá kombinace obrazu a zvuku