VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
„Číňanka“
- ostře levicový film z prostředí západních levicových intelektuálů
„Křestní jméno Carmen“
- moderní verze Bizetovy opery Carmen
ROBERT BRESSON
- jeden z nejosobitějších tvůrců – čistota výrazu a formy- využívá většinou neherce
„Dámy z Bouloňského lesíka“
- volná adaptace Diderotovy povídky
„Proces Jany z Arcu“
„Muška“
„Čtyři noci jednoho snílka“
- podle Bílých nocí od Dostojevského
FRANCOIS TRUFFAUT
- filmový režisér, scénárista, herec a teoretik
- pocházel z chudých poměrů, z těch později těžil ve svých filmech
- témata jako láska smrt, lidské vztahy proplouvají skoro každým jeho filmem
„Nikdo mne nemá rád“
- zúročil trpké vzpomínky na dětství, značně autobiografické
- první ze čtyř filmů tzv. „doinelovského cyklu“ (hl. hrdina Antoin Doinel)
„Jules a Jim“
„451° Fahrenheita“
- antiutopická sci-fi, kde se zaměřuje na konzumní společnost v budoucnosti, která je svazována striktními
pravidly
„Americká noc“
- „film o filmu“
- Truffaut tu vzdal hold filmařům, hercům a všem lidem ve štábu
„Příběh Adély H.“
LUC BESSON (*1959)
- francouzský postmoderní režisér mladší generace
- pro zdravotní problémy se nemohl stát potápěčem, ale oceán se přesto stal jeho životním tématem
Magická hlubina
- 1990, sportovní potápěč usiluje o splynutí s oceánem
„Brutální Nulita“
„Leon“
„Atlantis“
- vizuálně působivý dokument o oceánu, který je přirovnáván k lidskému společenství
- v současné době k nejprogresivnějším francouzským režisérům patří:
FRANCOIS OZON – („Osm žen“ – obratné propojení muzikálu s detektivkou, „Bazén“, „5x2“)
GASPAR NOÉ – („Řezník“, „Sám proti všem“, „Nezvratný“ – volná trilogie pohrávající s problémy
determinace člověka; explicitní násilí slouží k zvýšení sugestibility tématu)
Sovětská/ruská kinematografie
- v SSSR se mladí umělci dali hned po revoluci do vytváření socialistického umění (již Lenin rozpoznal
propagandistickou hodnotu nového média – „Filmové umění je pro nás ze všech umění to nejdůležitější.“
- první filmoví tvůrci vycházejí z myšlenek futurismu a konstruktivismu, experimentují s montáží (ve filmu je
střih nadřazen obrazovému obsahu)
- do vývoje sovětského raného filmu nejvíce zasáhli 4 osobnosti » S.M. Ejzenštejn, V. Pudovkin, A. Dovženko
a D. Vertov
SERGEJ MICHAJLOVIČ EJZENŠTEJN (1898 – 1948)
- klasik sovětské i světové kinematografie
- v teoretických pracích položil základy filmové teorie
- je autorem tzv. „montáže atrakcí“ („kolizní montáže“) , tedy rychlého sledu emocionálně nabitých obrazů,
které mají diváka vyburcovat a vést k novým poznatkům
„Stávka“
- 1924, debut, jímž se zapsal do světového povědomí
- „montáž atrakcí“ je nejsilněji uplatněna v závěrečné sekvenci, v níž sestříhal proti sobě obrazy vraždění