Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝZNAČNÉ OSOBNOSTI A MEZNÍKY SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (225 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

„Číňanka“

- ostře levicový film z prostředí západních levicových intelektuálů

„Křestní jméno Carmen“

- moderní verze Bizetovy opery Carmen

ROBERT BRESSON

- jeden z nejosobitějších tvůrců – čistota výrazu a formy- využívá většinou neherce

„Dámy z Bouloňského lesíka“

- volná adaptace Diderotovy povídky

„Proces Jany z Arcu“

„Muška“

„Čtyři noci jednoho snílka“

- podle Bílých nocí od Dostojevského

FRANCOIS TRUFFAUT

- filmový režisér, scénárista, herec a teoretik

- pocházel z chudých poměrů, z těch později těžil ve svých filmech

- témata jako láska smrt, lidské vztahy proplouvají skoro každým jeho filmem

„Nikdo mne nemá rád“

- zúročil trpké vzpomínky na dětství, značně autobiografické

- první ze čtyř filmů tzv. „doinelovského cyklu“ (hl. hrdina Antoin Doinel)

„Jules a Jim“

„451° Fahrenheita“

- antiutopická sci-fi, kde se zaměřuje na konzumní společnost v budoucnosti, která je svazována striktními

pravidly

„Americká noc“

- „film o filmu“

- Truffaut tu vzdal hold filmařům, hercům a všem lidem ve štábu

„Příběh Adély H.“

LUC BESSON (*1959)

- francouzský postmoderní režisér mladší generace

- pro zdravotní problémy se nemohl stát potápěčem, ale oceán se přesto stal jeho životním tématem

Magická hlubina

- 1990, sportovní potápěč usiluje o splynutí s oceánem

„Brutální Nulita“

„Leon“

„Atlantis“

- vizuálně působivý dokument o oceánu, který je přirovnáván k lidskému společenství

- v současné době k nejprogresivnějším francouzským režisérům patří:

FRANCOIS OZON – („Osm žen“ – obratné propojení muzikálu s detektivkou, „Bazén“, „5x2“)

GASPAR NOÉ – („Řezník“, „Sám proti všem“, „Nezvratný“ – volná trilogie pohrávající s problémy

determinace člověka; explicitní násilí slouží k zvýšení sugestibility tématu)

Sovětská/ruská kinematografie

- v SSSR se mladí umělci dali hned po revoluci do vytváření socialistického umění (již Lenin rozpoznal

propagandistickou hodnotu nového média – „Filmové umění je pro nás ze všech umění to nejdůležitější.“

- první filmoví tvůrci vycházejí z myšlenek futurismu a konstruktivismu, experimentují s montáží (ve filmu je

střih nadřazen obrazovému obsahu)

- do vývoje sovětského raného filmu nejvíce zasáhli 4 osobnosti » S.M. Ejzenštejn, V. Pudovkin, A. Dovženko

a D. Vertov

SERGEJ MICHAJLOVIČ EJZENŠTEJN (1898 – 1948)

- klasik sovětské i světové kinematografie

- v teoretických pracích položil základy filmové teorie

- je autorem tzv. „montáže atrakcí“ („kolizní montáže“) , tedy rychlého sledu emocionálně nabitých obrazů,

které mají diváka vyburcovat a vést k novým poznatkům

„Stávka“

- 1924, debut, jímž se zapsal do světového povědomí

- „montáž atrakcí“ je nejsilněji uplatněna v závěrečné sekvenci, v níž sestříhal proti sobě obrazy vraždění

Témata, do kterých materiál patří