KLASICISMUS A TVŮRCI POKLASICISTNÍ KOMEDIE%0A
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Maturitní otázka číslo 6
KLASICISMUS A TVŮRCI POKLASICISTNÍ KOMEDIE
FRANCOIS MALHERBE
NICOLAS BOILEAU
PIERRE CORNEILLE
JEAN RACINE
JEAN DE LA FONTAINE
JEAN BAPTISTA POQUELLIN - Moliére
CARLO GOLDONI
PIERRE DE BEUMARCHAIS
LUDWIG HOLBERG
Klasicismus (2. polovina 17. století – 1. polovina 18. století)
- slovo klasicismus – z latinského classicus = vynikající, vzorový
- umělecký směr v Evropě 17. a 18. století, vznikl za vlády francouzského krále Ludvíka XIV.
- klasicismus napodoboval formy antického umění a který se vyznačoval pevným systémem estetických pravidel
a norem dle klasického vzoru
- z Evropy se později tento směr rozšířil nejen např.do Ruska, ale dokonce za oceán do Ameriky!
- základní rysy klasicismu :
návaznost na odkaz antiky
racionalismus, základním znakem je rozumové poznání, uvědomění si sebe sama jako bytosti rozumově
myslící
rozumová kázeň a střídmost oproti barokní vášnivosti, mystičnosti a dualismu duše a těla
pravda a rozumovost se stávají měřítkem krásy
tužby jedince musí ustoupit před společenskými normami
klasicisté se neobraceli k člověku v jeho oblasti intimní, ale spatřovali člověka ve vztahu ke společnosti
pevně stanovená estetická pravidla a předpisy
klasicistní estetika = estetika normativní
klasicismus vycházel z poezie dvorské společnosti, vyzdvihovaly se ty vlastnosti, které mohly podpořit
systém (kázeň, čest, podřízení..), napodobovali přírodu, ale dle představ vyšší společnosti
chaos byl odsouzen, chudý lid také, v čele stála šlechta a král
- žánry se tedy rozdělily na
vysoké (epos, óda, tragédie)
nízké (satira, bajka, komedie)
- psala se nejvíce dramata
- dodržovala se pravidla jednoty místa, času a děje
- hlavní žánr byla tragédie (byly dost monotónní, zachycení vnitřního prostředí hrdiny)
- hledali inspiraci v antice (náměty)
FRANCOIS MALHERBE
- položil základy klasicistní literatury
NICOLAS BOILEAU
- v básni „Umění básnické“ stanovil pravidla klasicismu pro celou Evropu
PIERRE CORNEILLE (1600 – 1684)
- byl první ze tří velkých francouzských klasicistních dramatiků
- v jeho tragédiích je často řešen konflikt povinnosti a osobního citu, kde celkem logicky musí cit ustoupit
- jeho hrdinové nejsou v zajetí svých vášní, ani je nemůže potkat náhodný osud
- jejich jednání musí vykazovat racionální rysy, navíc ve shodě se společenskými normami, nedodržoval pravidla
klasicismu, odmítal absolutismu
- náměty čerpají z antiky
„ Médea “
„ Horác “
„ Smrt Pompejova “
„ Cid “
- příběh je dějově celkem jednoduchý – don Rodrigo miluje Ximénu, schyluje se ke sňatku, Ximénin otec však
urazí Rodrigova otce, a tak jeho syn mstí pohaněnou čest v souboji a Ximénina otce zabíjí, Xiména, ačkoliv
nadále Rodriga miluje, žádá po králi hlavu svého milého, přesně v souladu s pravidly cti, Rodrigo poté bojuje