Osvícenství a Sentimentalismu ve Francii a Anglii
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
determinismus“ (prostředí člověka ho určuje)
- je to zároveň i spis sociologický
FRANCOIS MARIA AROUET = VOLTAIRE (1694 – 1788)
- byl to člověk „ostrého jazyka“, s pronikavým úsudkem
- měl velmi spletité osudy, byl přítelem celé řady panovníků
- nenáviděl klérus, žil v době vlády Ludvíka XIV., jeho otec byl notářem
- v 10 letech studuje na Jezuitské koleji, v 16 letech ji opouští a dává se na právnická studia (kvůli svému otci),
opouští Paříž a odchází do Haagu, kde působí v notářské kanceláři, ale věnuje se především literární činnosti →
ta byla však vždy protiklerikálního a protioficiálního charakteru, proto je později vsazen do Bastily
- udržoval styky s významnými osobnostmi Evropy pomocí korespondence (přes 4 tisíce dopisů) – tvoří
důležitou část jeho literárního odkazu, např. s Kateřinou Velikou, papežem, s filozofy, přírodovědci, spisovateli
a jinými
- psal velmi nekompromisně, po jeho smrti církev odmítla pohřbít jeho ostatky (až za francouzské revoluce do
Pantheonu)
- upřednostňoval zvláštní prozaický útvar = filozofickou povídku, psal svěží + duchaplné + ironické texty
- Voltaire se dokázal dívat na dobu souhrnně, podává nám komplexní obraz jako filozof, politik, spisovatel, byl
mluvčím 3.stavu, ideolog předrevoluční buržoazie, velmi pokrokový a progresivní
- 18.století je často označováno jako století Voltairovo
„Candide nebo-li optimismus (Prosťáček)“
- vrcholný francouzský osvícenský román
- dobrodružně laděný příběh morálně nezkaženého mladíka Candide, který srovnává svojí nezkaženou domovinu
a civilizací a pokryteckým světem absolutistické Francie
„Panna“
- posměšný epos, parodie na náboženský mýtus panenství francouzské národní hrdinky Johanky z Arku
DENIS DIDEROT (1713 – 1784)
- všestranný představitel 2.etapy osvícenství
- vůdčí osobnost encyklopedie, byl filozofem, estetikem, uměnovědcem, psal beletrii
- studoval na Jezuitské koleji všechna náboženství - stal se zarytým materialistou a ateistou
- studoval přírodní vědy, matematiku, filozofii..
- byl nekompromisním ateistou
„Filozofické myšlenky“
- tento spis byl veřejně spálen na hranici
„List o slepcích k ponaučení vidoucím“
- posměšný pamflet, byl za něj zavřen do Bastily
- církev považuje lidi za slepé, teď je to však naopak – „ti slepí“ se snaží poučovat církev
„Rozumový slovník věd, umění a řemesel“
- podílel se na práci
„Jeptiška“
- kritika církve
„Jakub fatalista“
- život ve Francii ve 2.polovině 18. století
- pán a sluha putují po Francii a odhalují své duše a nesmiřitelnost vztahů společenských tříd, zároveň vzdává
hold lidu a jeho optimismu
„Rameaův synovec“
- dialog Diderota a bezcharakterního Ramea
- vytvořil zde typický charakter tehdejší společnosti (intrikářský člověk, který žije z druhých)