Osvícenství a Sentimentalismu ve Francii a Anglii
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- idealizuje zde 1.stav člověka – člověka nedotčeného civilizací
„Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi“
- příčinnou veškerého lidské utrpení je společenská nerovnost, jejíž původ je ve vzniku soukromého vlastnictví
„Společenská smlouva“
- manifestem buržoazní revoluce, rodina by měla být vzorem společnosti
- jedná se zde o dohodu lidí o vytvoření společenství (státu), ti si zvolí, kdo jej povede
- musí zde být uplatňovány vztahy, které jsou vhodné pro většinu lidí, právo svrhnutí a nastolení nové vlády
- toto dílo má velmi revoluční charakter
- zpočátku působil Rouseau jako hudebník, je tedy autorem řady hudebních děl a hudební teorie (např.:
„Vesnický věštec“ – opera).
„Nová Heloisa“
- uplatňuje zde své sentimentální směry
- román v dopisech, o lásce urozené dívky a jejího učitele
- otec však dívku provdá za urozeného člověka, učitel však i nadále zůstává v rodině a jejich láska zůstává
něžným + rodinným přátelstvím
- ona svou lásku směřuje k dětem a náboženství, protože se bála, že podlehne svému citu k učiteli
- celý příběh je zahalen do kouzelného rámce alpské přírody (prvek preromantismu)
- projevuje se zde „rousseaismus“ = sepjetí hlubokých citů a nádherné přírody a zároveň zkažených lidských
mravů, toto dílo může být též určitou předzvěstí romantismu
„Emil čili o výchově“
- zde velký důraz na čistotu citu + přiblížení se přirozenému životu, vyjadřuje zde osvícenský ideál, důraz klade
na svědomí člověka a na společenskou úlohu k přírodě
- napsal dvě autobiografická díla :
„Vyznání“
„Dumy samotářského chodce“ (zde hodnotí svůj život moudře a sebekriticky)