UMĚLECKÁ AVANTGARDA 20. STOLETÍ V LITERATUŘE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
„Dvacet pět básní“
Důraz na náhodu je ostatně explicitně vyjádřen i ve vysvětlení dadaistické metody básnění v „Manifestu o
lásce slabé a o lásce hořké“ (1920):
Vezměte noviny.
Vezměte nůžky.
Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň.
Vystřihněte článek.
Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z tohoto článku a naházejte je do pytlíku.
Lehce zatřepejte.
Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým a skládejte je v tom pořadí, jak jste je vytahovali.
Pečlivě slova opište.
Báseň se vám bude podobat.
- byl také surrealistou:
„Přibližný člověk“
„Jízdní řád“
„Strom cestovatelů“
- po druhé světové válce psal také literární teorie, jako např.:
„Tajemství Francoise Villona“
„Dialektika poezie“
BLAISE CENDRAIS (1887 – 1961)
- přítel Apollinaira, dadaista
„Devatenáct elastických básní“
„Próza z Transibiřského vlaku“
MAX JACOB (1867 – 1944)
- přítel Apollinaira a Piccassa, malíř, spisovatel, básník a kritik
- obrazností dada byl pouze ovlivněn, není jeho představitelem, v jeho dílech je obsažen symbolismus a
surrealismus
- psal balady, eseje („Básnické umění“…)
- zemřel v koncentračním táboře na zápal průdušnic
Surrealismus
- zrodil se ve 20.letech 20.století ve Francii
- za zakladatele jsou považováni André Breton a Philippe Soupault, kteří napsali jako první knihu
technikou psychického automatismu (tedy metodou bezděčně se tvořících obrazů v podvědomí)
- je jednoznačně ovlivněn tzv.psychoanalýzou Sigmunda Freuda (právě on přisoudil velký význam v životě
člověka nevědomým duševním procesům)
- základní rysy surrealismu:
plynulý a automatický tok motivů vycházejících z nevědomí
fantazie bez brzd logiky
není zde kalkulace, žádný předběžný plán
jsou potírána veškerá pravidla verše (rým, rytmus…)
hlavní je spontánnost, obrazotvornost, vzrušivost a nepravděpodobnost
spojují se do jednoho obrazu skutečnosti, které nemají nic společného
ANDRÉ BRETON (1876 – 1966)
- francouzský básník a umělecký teoretik, přední osobnost surrealistického hnutí
- studoval medicínu a jako medik ošetřoval v nemocnici vojáky, seznámil se zde s Freudovými knihami ty se
staly základem pro vznik nového směru)
- druhou světovou válku prožil v USA, tento zprvu salónní komunista se po fašizaci sovětské kulturní politiky
stal odpůrcem stalinismu
„Magnetická pole“
- jeho první sbírka básní, technika psychického automatismu
„Bělovlasý revolver“
„Fata morgána“
„Neposkvrněné početí“
- sbírky poezie
„Nadja“/ „Naďa“
- toto dílo dokumentuje celou surrealistickou metodu, je jejím základním dílem (co se týče prózy),
psychoanalytické, na pozadí vztahů je vykládáno surrealistické pojetí skutečnosti, u nás se toto dílo překládalo
velmi narychlo (celkem třemi lidmi, včetně Nezvala, velmi mizerné)