Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SMĚŠNÉ LÁSKY - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (472.76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

MILAN KUNDERA   

SMĚŠNÉ LÁSKY       

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Směšné lásky        

Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Povídka Falešný autostop je rozdělena do dvanácti kratších úseků, Ať ustoupí staří mrtví mladým mrtvým do čtrnácti. Oba příběhy 
jsou vyprávěny v er-formě. Autor často využívá vsunutých vět, které od hlavního textu odděluje závorkami. Ve Falešném autostopu 
se objevují ve větší míře než u druhé z povídek dialogy postav. Jazyk je spisovný, styl vyprávění jednoduchý, avšak promyšlený.  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  Děj  povídek  je  rozlišný,  avšak  ve  všech  příbězích  lze  nalézt  pojítko.  Rozbíhá  se  v nich  hra,  mystifikace,  která  se  ale  obrací  proti 
svému  původci.  Tato  uměle  navozená  situace  má  většinou  základ  v šibalství,  rozmaru  a  povznesené  náladě,  avšak  nezamýšlené 
důsledky rozehrané partie překvapují své strůjce nepříjemně, někdy až skoro tragicky (např. ve Falešném autostopu). Zamýšlené 
činy se vymstí nejen oběti, ale ještě hůře původci.  
Autor vyjadřuje skepsi nad ovládáním osudu, nad předem stanovenou budoucností a pocitem, že lze ovládat život druhých podle 
egoistických  záměrů.  Tento  výsměch  se  nejvíce  ukazuje  v milostných  vztazích  –  právě  tam,  kde  si  člověk  myslí,  že  se  jedná  jen 
podle sebe, se věci nejčastěji zvrhávají v pravý opak.  
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle: 
Povídkám  je  společná  kritika  tzv.  „lyrického  věku“  –  jak  autor  nazývá  mládí:  v příbězích  se  setkáváme  s nezkušenými,  do  sebe 
zahleděnými mladíky, jejichž jednání je naplněno trapností nebo jejichž postoje, názory, skutky jsou podrobovány kritice zralejších 
dospělých. Typický je i rozpor v nahlížení člověka na sebe sama a v tom, jak se lidé jeví svým pozorovatelům.  
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 2. poloviny 20. století / Česká próza 2. poloviny 20. století       
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří