SMĚŠNÉ LÁSKY - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
MILAN KUNDERA
SMĚŠNÉ LÁSKY
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Směšné lásky
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Povídka Falešný autostop je rozdělena do dvanácti kratších úseků, Ať ustoupí staří mrtví mladým mrtvým do čtrnácti. Oba příběhy
jsou vyprávěny v er-formě. Autor často využívá vsunutých vět, které od hlavního textu odděluje závorkami. Ve Falešném autostopu
se objevují ve větší míře než u druhé z povídek dialogy postav. Jazyk je spisovný, styl vyprávění jednoduchý, avšak promyšlený.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy): Děj povídek je rozlišný, avšak ve všech příbězích lze nalézt pojítko. Rozbíhá se v nich hra, mystifikace, která se ale obrací proti
svému původci. Tato uměle navozená situace má většinou základ v šibalství, rozmaru a povznesené náladě, avšak nezamýšlené
důsledky rozehrané partie překvapují své strůjce nepříjemně, někdy až skoro tragicky (např. ve Falešném autostopu). Zamýšlené
činy se vymstí nejen oběti, ale ještě hůře původci.
Autor vyjadřuje skepsi nad ovládáním osudu, nad předem stanovenou budoucností a pocitem, že lze ovládat život druhých podle
egoistických záměrů. Tento výsměch se nejvíce ukazuje v milostných vztazích – právě tam, kde si člověk myslí, že se jedná jen
podle sebe, se věci nejčastěji zvrhávají v pravý opak.
Charakterizovat hlavní postavy v díle:
Povídkám je společná kritika tzv. „lyrického věku“ – jak autor nazývá mládí: v příbězích se setkáváme s nezkušenými, do sebe
zahleděnými mladíky, jejichž jednání je naplněno trapností nebo jejichž postoje, názory, skutky jsou podrobovány kritice zralejších
dospělých. Typický je i rozpor v nahlížení člověka na sebe sama a v tom, jak se lidé jeví svým pozorovatelům.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 2. poloviny 20. století / Česká próza 2. poloviny 20. století