8.-Sociologie-II
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
kritéria rozdělení na třídy
peníze
ale neplatí čím výše, tím více peněz
typ zaměstnání
moc
nejvyšší třída
premiér, vlastníci velkých firem
servisní třída
špičkový mngr
vyšší střední třída
příjem nižší než servisní lékař, právník, ředitel
neživí se manuál. prací školy
nižší střední třída
učitel, úředník, zdr. sestra
vyšší nižší třída
ředitel malé firmy
nižší dělnická třída
dělníci, pokladní
underclass
bezdomovci, squateři, sekty
dlouhodobě nezaměstnaní
zaj. homeless
vysokoškoláci, kteří žijí na koleji
student se řadí dle jeho rodičů
alternativní dělení tříd
vytvořen sociology v Británii
našla se mrtvá mladá žena v jejím bytě
měla plno kontaktů, ale jen povrchních
nikdo se po ní půl roku nesháněl
bere v potaz i volný čas a kvalitu kontaktů
hodnotu nemají jen vyčíslitelné položky, ale jsou důležité i ty složky, které nejsou vyčíslit
elita
vyniká ve všech kategoriích
ekonom. zázemí a kvalitní přátelé
zajištěná střední třída
vysokoškolsky vzdělaná
zajištění peněz
vynikají v oboru – soudci
technická střední třída
ekonomické zázemí
nemají tolik volného času a málo kontaktů (laboratoř)
lépe postavení zaměstnanci
ekonomicky ve středu
velké množství kontaktů a nejvíce volného času
tradiční dělníci
řemeslné profese
finančně podobně jako lépe postavení zaměstnanci
nemají tolik volného času
noví pracující ve službách
mladí zaměstnanci v oboru služeb
finančně jsou na tom hůře
ale dost volného času a kontaktů
prekariát
peněz sejtně jako ti předchozí
málo volného času, kontaktů
nejvíce frustrovaní
Teorie gendru
= gender – sociální pohlaví
osobní identita a společenská roli člověka ke vztahu k mužství a ženství
podle teorie gendru si můžeme vybrat, čím budeme (pohlavně můžu být muž, ale sociálně jako žena)
gendrová role
kulturně vytvořené rozdíly mezi mužem a ženou
specifická pravidla předepisující určitou roli mužům a ženám
= sociální konstrukt (vzniká uměle)
gendrové stereotypy
tradiční, často i diskriminační představy o rolích muže a ženy – př. kluci nebrečí
pozitivní diskriminace – zvýhodnění znevýhodněných
vývoj mužského a ženského mozku
role jsou vývojově dány
lovci a sběrači
tento způsob života ovlivnil naše fungování mozku
MUŽ – lov – neverbální komunikace, vždy zaměřen na cíl
ŽENA – sběrač – verbální komunikace, multitasking
» muži – mají více nervových propojení v hemisférách
»ženy – mají více nervových propojení mezi hemisférami