13. Nestátní neziskový sektor a fundraising
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• fundraising znamená prodávat – musím umět motivovat k darování/dobrému skutku
• dárci nevědí, kolik dát – nebát se říci, kolik chceme
• poděkování – ústní osobní, formou médií, ve výroční zprávě, na vývěskách/cedulkách zařízení, využívat každou vhodnou příležitost, i za ten nejmenší dar, i anonymním dárcům (př.: v reklamě)
• odpovědnost a informovanost – dar využiji efektivně, dpředu vím, na co budou použity (sbírka), dárci by měli vědět, na co přispívají a v případě změny to ohlásit
Oslovování – kontakty
Adresné
• veřejné datové zdroje (zlaté stránky)
• odkoupení databáze
• vlastní kontakty
Neadresné
• den otevřených dveří
• letáky
• reklamní plochy, inzerce, média, webové stránky
Individuální fundraising
- oslovení individuálních dárců
- dárci se budou lišit výší příspěvku a motivací, formou příspěvku:
• dárci s jednorázovým příspěvkem – formou sbírky, benefiční akce, většinou nahodilý, nižší částka
• promyšlený větší dar – výrazně vyšší částka, často vázána na určitý projekt, poskytují především dárci, kteří již mají s vámi nějakou zkušenost
• pořízení pro případ smrti (závěť) – u nás nepříliš obvyklé, darování financí i majetku, často zneužíváno především u seniorů, př.: pod tlakem je to nechají podepsat
• věcný dar – majetek, dům, poštovné, ceny do soutěže, vlastní práce, materiál
• forma dobrovolnictví – nelze vyčíslit penězi, ve volném čase bez nároku na mzdu odvádí práci pro konkrétní organizaci
Potřebné dovednosti fundraisera
• komunikační dovednosti, přesvědčivost
• spolehlivost
• ochota, vstřícnost
• důvěryhodnost (složená vlastnost), korektnost
• společenské vystupování
• seriózní
• nedotěrný, diplomatický
• sebejistý – vystupovat jako rovnocený partner
• upřímný, ale s hranicema – nelhat, nezkreslovat, nemusíme ale říci vše
• asertivní
• vzdělaný
• optimistický – 5x byl odmítnut, uspěje u 6.
• cílevědomý
• odhodlaný
• sám o věci přesvědčen, že je správná, jinak nadělá více škody, než užitku
Fundraisingová strategie
proč zrovna nám by měli dát peníze, proč jsme v daném okruhu jedineční
jasné, stručné, holé věty
kratší a úderné, výstižné věty
• vyškolit fundraisery (chování i vzhled)
• časový harmonogram
• dostatečná motivace
• zvážit rizika
• určit si cíl
• určit formu propagace
• dostatek dobrovolníků
• informace o budoucí spolupráci
Metody zviditelnění
• sbírka (veřejná)
• poštovní zásilka (leták)
• telefonická kampaň
• mediální kampaň
• benefiční akce – koncert, beseda ve škole, den otevřených dveří
• internetové e-mailové kampaně
• osobní setkání
Výhody a nevýhody metod
• Poštovní zásilka