13. Nestátní neziskový sektor a fundraising
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Účelová zařízení církve
registrovaná církev a náboženská společnost může navrhnout k evidenci kromě jiného i účelové zařízení registrované církve a náboženské společnosti založené touto církví nebo náboženskou společností za účelem poskytovat charitativní služby
tato účelová zařízení jsou PO, vykonávají obecně prospěšnou charitativní činnost (nebo soc., zdrav.) a jako vedlejší činnost mohou i podnikat/mít vedlejší doplňkovou činnost – výdělečnou činnost
návrh na evidenci podává církev/náboženská společnost ministerstvu kultury – sídlo, název, doklad o založení/evidenci, označení statutárnu, osobní údaje členů statutárů, způsob jednání, …
k založení:
zakládací listina – název, sídlo, IČO, dobu na kterou se zakládá, označení statutárního zaměstnance, osobní údaje, stanovy, způsob zvěřejňování výroční zprávy, …
stanovy musí obsahovat – název, sídlo, druh obecně prospěšných služeb, podmínky za kterých jsou tyto služby poskytovány, druh vedlejší či výdělkové činnosti, můžou obsahovat druh a a složení kontrolního orgánuúčelové zařízení církve musí vydávat výroční zprávu + účetní uzávěrku se zaměřením na příjmy, výdaje, dary apod.
Auditorská zpráva při obratu nad 10.000.000 Kč
nejrozšířenější účelová zařízení jsou diagónie, charita
Fundraising
systematické získávání finančních prostředků, materiálních a jiné podpory, které se využívají pro fungování NO
můžete získat i práci, dobrovolníci (čas)
často spojován s žebrotou
fundraiser – pověřen získáváním prostředků, píšou žádosti na granty
v 50. letech za dobu komunismu (50 letú nefungoval → musí se učit, naučili se to spíše dělat než přijímat
Důvody:
• potřebujeme přežít, fungovat
• rozšíření a rozvoj
• omezení závislosti (nesmím být závislá na 1 zdroji financování)
• udržitelnost
• budování podpory (dobrovolníci, příznivci, den otevřených dveří)
Problémy:
• rozvoj (u nás chybí tradice – nemáme vytvořeny metody, formy)
• konkurence – musí rozvíjet, aby obstál konkurenci
• potíž s vyděláváním peněz – pořád se na ně kouká, že nemají nárok na získávání peněz pomocí činnosti
• zvyšující se potřeba vydělávání peněz
Výhody fundraisingu
• posílení P.R. Organizace (reklama)
• uznání od dárců
• finanční stabilita
• pomoc (dobrovolníků)
Nevýhody fundraisingu
• nedůvěra dárců, nedůvěra k dobrovolníkům
• zneužití prostředků
• nejisté nízké výnosy
• časová náročnost
• složitá administrativa
• neochota dárců
• anonymita
• jednorázovost
Zásady:
• musíme požádat a umění požádat
• osobní přístup (sponzoři mají NNO spojenou s nějakou osobou)
= inzerce v tisku → osobní dopis → osobní telefonát → setkání