11 - Etopedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
− Rizika spojená s rodinou dítěte:
• rodinná konstelace – neúplná, početná rodina, nepřítomnost otce, nezletilá matka, dlouhodobá nezaměs. rodičů
• narušené rodinné prostředí (manželské spory, násilí, sociální izolace, deprese)
• špatný rodičovský vzor – kriminalita, antisociální chování, návykové lát.
• výchovný styl – nedostatečné vedení a kontrola dítěte, tvrdé, nebo proměnlivé vyžadování kázně, odmítání
dítěte, týrání, nedostatek přívětivosti a zájmu, …
− Rizika spojená se společností:
• socioekonomické znevýhodnění
• městská část (ghetta, …)
• násilí a kriminální činnost v okolí
• kulturní normy, znázornění násilí v médiích
• nedostatek podpůrných služeb
• obchodování s dětmi
• válečné konflikty
• sociální nebo kulturní diskriminace
− Rizika spojená se školou:
• školní neúspěch (viz bludný kruh)
• nepřiměřené nároky
• pozice „outsidera“
• nedostatek příležitost k učení
• slabá vazba na školu
• nevhodné kázeňské prostředky
• zaměření na chybu
• škodlivá vrstevnická skupina
• přijet agrese jako normy
• šikanování, odmítání vrstevníky, sociální izolace
3
11.
Etopedie
− možnost etopedické péče:
• včasnost péče!!!
• podpora dítěte a jeho rodiny
• koordinace tří nejdůležitějších sociálních činitelů v životě dítěte – vliv rodičů, vliv učitelů a vliv vrstevníků• přerušit nežádoucí vývoj v chování dítěte
• posilovat ochranné faktory (sociální kompetence, podpora vrstevníků a učitelů, …)
• zabránit dopadu problémů v dětství na kvalitu života v dospělosti
C) Děti s poruchou chování a emocí− výraz pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka liší od odpovídajících věkových, kulturních, nebo
etnických norem a mají nepříznivý vliv na školní výkon a dovednosti
− je nutné vyloučit pouhou reakci na přechodnou stresovou událost
− musí se vyskytovat alespoň ve 2 prostředích (není vázané pouze na 1)
− přetrvává i přes individuální intervenci− kdy už je to porucha chování a emocí?