11 - Etopedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
↓
CÍLE
•
Omezení znevýhodnění a rizika
•
přerušení sociálně nepřijatelného trendu
•
posílení osobnostní a sociální identity
↓
AKTIVNÍ PŘÍSTUP K VLASTNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ
↓
OPTIMALIZACE ŽIVOTNÍCH PERSPEKTIV
Klasifikace poruch chování
Poruchy
Disociální− osoby s disociálním chováním jsou nespolečenské− dají se zvládnout přiměřenými PED postupy (napomenut, poznámka)
− časté v rodinné a školní výchově− objevují se v určitých vývojových stádiích (vstup do ZŠ, puberta, …)
− mívají přechodný ráz (vymizejí sami, nebo za pomoci odborníků)
− př. přestupky proti řádu, vzdorovitost, neposlušnost, útěky
Asociální− chování je v rozporu se společenskou morálkou− nemají dostatečné sociální cítění− porušují normy, pravidla morálky, ale nepřekračují právní předpisy
− škodí sami sobě− př. akloholismus, záškoláctví, závislosti, kouření, gamblerství
2
ZÁKLADNÍ ÚKOLY
DÍLČÍ ÚKOLY
Omezení znevýhodnění a rizika PCHaE
Rozpoznání 1. signálů
poznání charakteru problémového chování
Nastolení změny v chování
Výběr optimální intervence
eliminace destruktivních vlivů
11.
Etopedie
Antisociální− protispolečenské chování− svými důsledky poškozuje společnost i jedince, ohrožuje nejvyšší hodnoty vč. lidského života− porušuje zákony dané společnosti
− náprava možná pouze formou ústavní péče (školská zařízení, věznice)
− velká pravděpodobnost recidiv− př. agresivita, vandalství, terorismus, vraždy, loupeže
Klasifikace podle SPP praxeA) Děti bez výraznějších problémů v chování
B) Děti v riziku
C) Děti s problémy v chování a s poruchami emocí a chování
A) Děti bez výraznějších problémů v chování− prevence – sociálně patologických jevů, eliminace ohrožujících podmínek ve školách, …)
B) Děti v riziku− děti, které mají cestu k dospělosti plnou překážek− Rizika spojená s osobností dítěte:
• nedonošenost, postižení, nemoc, …
• nízké IQ, obtžný temperament, hyperaktivita, impulzivita
• slabé vazby, malá schopnost řešit problémy
• obdiv k násilí, nízká sebeúcta, nedostatek empatie
• absence klíčové osoby, život v ústavní péči