2 - Metody speciálně diagnostické a Komprehenzivní rehabilitace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2.
Metody ve speciální pedagogice a Komprehenzivní rehabilitace
Metody speciálně diagnostické
a) Obecné− rodinná a osobní anamnéza
− vyšetření prostředí
− katamnéza = zkoumání příčin opakovaného objevení nežádoucích projevů v urč. časovém odstupu
b) Speciální− mají zjistit druh a stupeň ZP
− nutná spolupráce více odborníků− pozorování, rozhovor a dotazník
− diagnostické zkoušky – ústní, písemné a praktické
− analýza – vědomostí, výkonů, obsahové i formální stránky písemného projevu – důležité při SPU
− testové metody
− rozbor o hodnocení výsledků činnosti
− hodnocení
− kazuistika (studium všech dostupných materiálů)
− přístrojové metody – audiometr, PC technika
Metody nápravné
a) Reedukace− z lat. re = zpět, znovu; edukace = výchova → znovuvýchova− souhrn SPP postupů, jimiž lze zlepšit výkonnost poškozené/narušené fce− př. naučit nemocné oko excentrickou fixaci (vada na nějakém místě sítnice) = kontakt z jiného úhlu či se naučit práci s
pahýlem
b) Kompenzace− z lat. compensatio = vyvážení, vyrovnání
− souhrn SPP postupů zaměřených na zlepšení a zdokonalení jiných fcí, než jsou fce narušené/poškozené
− př. člk nevidí – bude více využívat sluch; člk nemůže chodit → bude se pohybovat rukama = dostane vozík
c) Rehabilitace− z lat. re = znovu; habilitas = schopnost
− souhrn postupů SPP zaměřených na úpravu spol. vztahů, možností společenské a pracovní seberealizace
Metody prevenční
a) Prevence− z lat. praeventus = zákrok předem, ochrana
− druhy:
• primární = soubor opatření s cílem zabránění vzniku poruchy nebo defektu a následného handicapu
• sekundární = opatření a postupy s cílem zabránit neg. vývoji již existující či vzniklé poruchy a defektu
• terciární – spočívá v ochraně spol. a okolí proti osobám s protispolečenským chováním