8 - Školní zralost a nezralost, Lateralita, dítě neurotické a deprivované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
8.
Školní zralost a nezralost, Lateralita, dítě neurotické a deprivované
Školní zralost
− kompetence, které jsou závislé na procesu zrání
− zjišťuje ji: lékař, psycholog, pedagog
Složky
a) fyzická zralost− výměna mléčného chrupu za stálý
− „Filipínská míra“ = dítě si přes hlavu opačnou rukou dokáže sáhnout na opačné ucho
− Hrubá motorika = koordinace pohybů, rovnováha
− Jemná motorika = koordinace rukou a očí, obratnost ruky,
− grafomotorika = pohyby nutné při psaní
− lateralita = přednostné využívání 1 z párových orgánů (ruka, noha)
b) psychická zralost− řeč – bohatá slovní zásoba, eliminace poruch výslovnosti, gramaticky správná řeč
− rozvoj sluchové analýzy a syntézy = schopnost chápat slovo jako celek z určitých částí ve stabilním prostředí
− sluchové vnímání− zrakové vnímání = dozrání akomodace oční čočky (schopnost vnímání a rozpoznání detailů na delší a bližší vzdál.)
− rozumová schopnost
• čas (včera, dnes, zítra, …)
• velikosti (větší x menší; postel x jablko)
• logická úvaha o pojmech (co mají podobného stůl a židle)
• barvy
• počty a vědomosti (+ a -, kolik nohou má pes/kolik dnů je v týdnu)
− schopnost myšlení− paměť a pozornost
• zapamatovat si větu – min. 8 slov
• splnit pokyn
• bohatá slovní zásoba
• gramatika (skloňování, časování, slovosled)
c) sociální a emocionální zralost− schopnost zařadit se do skupiny dětí, společně si hrát, pracovat
− odpoutat se od rodičů a vydržet bez nich několik hodin
− stálost v emocích
Důsledky předčasného nástupu na ZŠ− nadměrná únava dítěte → nemoci
− vleklá stresová situace – škola – negativní zkušenosti, pocit selhání
− přílišná neklidnost, nesoustředěnost, hravost
− odpor k psaní
− ztráta sebedůvěry
− neurotizace
− regrese
− ADHD, SPU, deprivované dítě, …