8 - Školní zralost a nezralost, Lateralita, dítě neurotické a deprivované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2
8.
Školní zralost a nezralost, Lateralita, dítě neurotické a deprivované
Projevy neuróz u dětí− zvýšená duš. a těl. unavitelnost
− bolesti hlavy nebo břicha
− nechutenství či přejídání
− zvracení, zácpa nebo průjem
− zvýšená teplota
− poruchy spánku
− pomočování
− přecitlivělost, úzkostlivost a fobie
− pocity méněcennosti
− časté konflikty s druhými – agresivita
− tiky (mrkání, záškuby kolem úst, pohazování hlavou, potrhávání ramenem)
− narušení řeči (koktavost, breptavost, mutismus1)
− zvýšený neklid, roztěkanost, jemný třes prstů a očních víček
− nevhodné návyky (cucání prstů, okusování předmětů – např. tužek, různé magické rituály, onanie)
− sebepoškozující projevy (okusování nehtů, okusování rtů, štípání kůže, vytrhávání vlasů
Jak mohou pomoci rodiče?− socializace
− nevystavovat stresu
− trpělivost
− posilovat sebedůvěru
− psycholog/psychiatr
− nenadávat
− podpora, povzbuzení, motivace
− vhodný styl vých. (oba rodiče)
− mluvit s dítětem
− sledovat změny v chování
− možnost radosti z úspěchu
− přiměřená kritika
− pocit ochrany a bezpečí
− minimalizace neg. faktorů (konk. projevy)
− nezatěžovat děti svými osobními problémy
B) DEPRIVACE− vzniká důsledkem nedostatku nějaké důležité potřeby− závažnější než frustrace
− z PSY hlediska má závažné důsledky: citová deprivace a sociokulturní deprivace
1 mutismus = nemluvnost, dítě přestává mluvit
3
Potřeby
seberealizace
Estetické potřeby:
potřeby symetrie, řádu a krásy
Kognitivní potřeby:
potřeby vědět, rozumět a zkoumat
Potřeby uznání:
potřeby dosáhnout úspěchu, být kompetentní,
získat souhlas a uznání
Potřeby sounáležitosti a lásky:
potřeby družit se s ostatními, být přijímán, někam patřit
Potřeby bezpečí:
cítit se zabezpečen a mimo nebezpečí
Fyziologické potřeby:
hlad, žízeň, apod.
8.
Školní zralost a nezralost, Lateralita, dítě neurotické a deprivované