1 - Úvod do speciální pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1.
Úvod do speciální pedagogiky
Speciální pedagogika
− dále jako SPP
− vychází z PED
− obor, který se zabývá výchovou a vzděláváním, rozvojem a prac. a spol. začleněním osob se ZP či soc. znevýhodněním
− předmět: osoby se zdrav. postižením (OZP) a sociálním znevýhodněním (OSZ)
Základní cíle− maximální rozvoj osobnosti OZP
− maximální možné začlenění OZP do všech obvyklých aktivit spol.
− napomoci výchovou a vzděláváním OZP tak, aby si byl schopen pomoci sám
Postavení SPP mezi vědními obory− lékař – cíl: léčba
− soc. pracovník – cíl: soc. pomoc (ubytování)
− PED – cíl: výchova
− SPP – cíl: vedení, rozvoj dovedností, návyky, hledání náhr. řešení, …
− PSY – cíl: podpora, akceptace
− právo – cíl: výhody
Související pojmy− handicap = znevýhodnění v určité situaci (př. člk s chybějící končetinou není znevýhodněn při MAT, ale při TV ano)
− defekt = vada (př. nemocná končetina)
− socializace = proces začleňování člka do spol. v němž dochází k proměnám, jimiž se jedinec postupně vzdaluje od
výchozího stavu novorozeněte a stává se z něj člk jako kulturní bytost
− integrace = začlenění – proces včleňování, nejprve mu předchází vyloučení
• formy: fyzická (P a Z1 na 1 místě) a funkční (aktivní podíl P a Z)
− inkluze = začlenění – žádné vyloučení, OZP je stále součástí lid. spol. (dnes trend) – reforma školského zákona
− adaptace = přizpůsobení, musí být oboustranná – spol. nemůže očekávat, že se OZP budou se vším přizpůsobovat,
ale ani OZP nemůže očekávat, že se jim spol. ve všem přizpůsobí
− akceptace = přijetí → proces přijetí ZP
• obtížný úkol pro člka se získaným ZP
• může trvat léta
• nonakceptace (nepřijetí) má nepříznivý vliv na další život OZP