Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




24 - Péče o mentálně postižené u nás a ve světě

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.2 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

24.

Péče o mentálně postižené u nás a ve světě

Vzdělávání mentálně postižených

Předškolní vzdělávání − 3 – 6 (7) let, patří sem tyto instituce:

• mateřské školy speciální – denní nebo internátní, menší počet žáků, loogoped
• mateřské školy – inkluze 
• speciální třída při mateřské škole – integrace
• obrácená integrace – pobyt zdravých (především sourozenců) ve speciální MŠ
• přípravné třídy ZŠ – vznikají při ZŠ běžného typu nebo na ZŠ praktických – speciální pedagog + asistent pedagoga

− moderní prvky – Waldorfské školy, Montessori, tvořivé dramatiky → Alternativní školy

Školní věk− učí dle speciálního vzdělávacího programu
− mohou mít 2 školní odklady, zápisy do školy musí absolvovat i postižené děti
− děti sociálně nebo kulturně znevýhodněné – především v přípravných třídách – cílem je připravit na povinnou 

školní docházku, začlenění dětí do běžného školního procesu

společné znaky ZŠ praktické a speciální− ředitel školy může upravit učební plán až do výše 30 % (týdenní dotaci hodin musí zachovat – např. posílení TV)
− nižší počet hodin než na běžné škole
− menší počet žáků− hodnocení známkou, slovně či kombinací – slovnímu někteří rodiče nerozumí, nečtou ho, děti také chtějí 1
− lze stanovit jinou délku vyučovací hodiny− možnost rozložení do bloků (kombinování činností, propojování předmětů)
− přizpůsobené školní třídy (klidné, nehlučné, bezpečné, relaxační koutek)
− využívají se netradiční metody− více pedagogických pracovníků
− speciální učebnice a pracovní sešity
ZŠ praktická− děti s lehkým MP, jež se nemohou z urč. důvodů vzdělávat na běžné ZŠ – hraniční pásmo MR (IQ 70 – 89)
− děti ze sociálně slabého prostř. – romské etnikum − děti s poruchami chování (ADHD), dyslexie, dysgrafie, autismus
− obsahuje obdobné předměty těm, které mají děti bez SVP, ale je jich méně
− škola má 2 stupně− přípravná třída – u ZŠ praktické – 1 rok 
ZŠ speciální− vzdělávací program ZŠ speciální
− přípravný stupeň – u ZŠ speciální 3 roky
− rehabilitační vzdělávací progra pomocné školy
− určena dětem, které nezvládnou ZŠ praktickou
− určena dětem s těžkou, středně těžkou a hlubokou MR

Témata, do kterých materiál patří