24 - Péče o mentálně postižené u nás a ve světě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1
24.
Péče o mentálně postižené u nás a ve světě
SŠ (SOU)− navazují systémově a obsahově na ZŠ praktickou a speciální
− 2 typy: odborná učiliště/praktické školy
− absolventi, kteří absolvují ZŠ (běžné i praktické), se mohou hlásit na jakoukoliv SŠ− ze ZŠ praktické se většinou hlásí na SOU
Celoživotní vzdělávání− v rámci prac. procesu – chráněné dílny (práce pod dozorem, pomalejší tempo, program přizpůsob. prac. možnostem)
Speciálně pedagogická péče (organizace)
− stacionáře
− speciální MŠ
− ZŠ praktická
− SOU
− praktická škola
− ústav soc. péče
− pomocná škola – ZŠ speciální
• rehabilitační třídy
SPC− zajišťuje péči dlouhodobou a pravidelnou, výchovu a poradenství od zjištění vady až do začátku povinné školní
docházky, pak zařazení žáků do SPŠ – již není klientem SPC, nebo do běžné školy (inkluze) – zůstává klientem
− co nejčastěji zajišťuje pomoc dětem a rodičům− organizuje např. diagnostické pobyty rodičů s dětmi
Možnosti výchovy mentálně postižených
Znaky výchovy− nepřetržitý dohled (dítě je nesamostatné)
− trpělivost rodičů (dovednostem a návykům se učí velmi pomalu)
− hl. zaměření výchovy – naučení se správným návykům (sebeobsluhy, normy spol. – chování, osobní hygiena a prac.
dovedností)
− nutné stále dítě zaměstnávat (kývavé pohyby = projev nudy)
− minimalizovat agresivní chování (netrestat za něj, izolovat od ostatních, nechat afekt odeznít, příště se vyvarovat
podnětům, které agresi způsobují – stálé napomínání, netrpělivost, posmívání), v nejhorším příp. léky – lékař
− chovat se laskavě a vlídně – napodobují a oplácejí, ale přitom důsledně dbát na plnění požadavků− využívat jejich vztahu k hudbě, výtvar. činn., dovednostem (vyšívání, lepení, keramika, práce v domácnosti, zahrada)