Zvláštnosti poznávacích procesů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Zvláštnosti poznávacích procesů MR
− u každého vlastní, individuální specifika
Vnímání− zpomalené tempo a zúžení rozsahu vnímání
− nevydrží delší čas vnímat 1 předmět
− inaktivita vnímání = MP dítě nemá zájem prohlížet si předmět nebo obraz dopodrobna a do všech detailů
Pozornost− nízký rozsah sledovaného pole
− snížená schopnost zaměřit se na více činnost
− snadná unavitelnost – neudrží dlouho pozornost
− nutno střídat záměrnou pozornost s relaxací
− nestálost
Myšlení− u MP je postiženo nejvíce ze všech poznávacích procesů
− konkrétní, jednoduché
− oslabená řídící úloha myšlení (MP nepromýšlí své jednání a nedomýšlí jeho důsledek)
− nedůslednost a nekritičnost myšlení (nepochybují o správnosti okamžitých domněnek)
− tzv. sekvenční myšlení – nedostatečné vnímání log. souvislost a časové následnosti → nedokáží odhadnout jak
dlouho bude něco trvat → nedodržují termíny, chodí pozdě → zajistit dohled
Řeč− narušená po obsahové i formální stránce
− nedostatky v artikulaci
− nedostatečná schopnost rozumění řeči
− často opožděný vývoj řeči, jen málokdy se řeč dostane do normy
− v závislosti na druhu, typu a stupni MP je řeč narušena v různé míře
Paměť− pomalé tempo osvojování si nových poznatků, nestálost jejich uchování a nepřesnosti při jejich vybavování
− lépe si zapamatují vnější znaky předmětů, nepamatují si vnitřní logické souvislosti
− důležité časté opakování činnost pro jejich správné uchování v paměti MP → důležitá trpělivost a motivace
Emocionální sféra− primitivnější, protikladné a často i opožděné city
− rychlé přechody od jedné nálady k druhé
− nedostatečné korigování citů vzhledem k situaci
− velmi vnímaví k trápení a bolesti svých blízkých
− pokud s nimi lidé v jejich okolí jednají vlídně a laskavě, zpravidla to oplácejí přátelským chováním a oddanost− jsou ochotni pomáhat každému, kdo jejich pomoc potřebuje
− emoční deprivace – častá u MP v ústavní vých.
− Pseudooligofrenie