3 - Integrace, inkluze a školská legislativa
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3.
Integrace, inkluze a školská legislativa
− integrace = začlenění – proces včleňování, nejprve mu předchází vyloučení
• formy: fyzická (P a Z1 na 1 místě) a funkční (aktivní podíl P a Z)
− inkluze = začlenění – žádné vyloučení, OZP je stále součástí lid. spol. (dnes trend) – reforma školského zákona
− přednostně se vzdělávání uskutečňuje formou inkluze− v případě, že PO v běžné škole nepostačují – ŠPZ doporučí speciální školství
Legislativa− školský zákon č. 561/2004 Sb. v aktuálním znění (novelizován r. 2016)
− vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných
− školský zákon popisuje dítě se ZP jako dítě, žáka nebo studenta se SVP
• k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření (PO)
▪ nezbytné úpravy ve vzdělávacích a školských službách
▪ zdarma pro DŽS se SVP
Podpůrná opatřenía) poradenská pomoc školy a školského poradenského zařízení (PPP, SPC)
b) úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských potřeb
• včetně zabezpečení výuky SPP péče (POSP, BP, ZJ, aj.)2
• včetně prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělání až o 2 roky
c) úprava podmínek pro přijímání a ukončování vzdělávání
d) použití kompenzačních pomůcek, spec. učebnic a spec. učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů
neslyšících a hluchoslepých osob
e) úprava očekávaných výstupů vzdělávání
f) IVP
g) asistent pedagoga (není osobním asistentem)
h) další pedagogický pracovník (např. tlumočník čs. znakového jazyka, přepisovatel pro neslyšící)
i) prostory stavebně nebo technicky upravené
− dělí se do 5 stupňů dle organizační, pedagogické a finanční náročnosti:
• 1. stupeň
▪ provádí škola i bez doporučení školského poradenského zařízení