2 - Metody speciálně diagnostické a Komprehenzivní rehabilitace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2.
Metody ve speciální pedagogice a Komprehenzivní rehabilitace
Komprehenzivní Rehabilitace
− též ucelená rehabilitace− z lat. re = znovu; habilitas = schopnost → znovuuschopnění
• proces opětovného uschopňování při předchozím nerozvinutí, ztrátě nebo poškození urč. fcí a schopností člka
− v případě, že důsledky nemoci či ZP nemohou být řešeny pouze zdrav. prostředky a stav je trvalý/dlouhodobý
− legislativa – v ČR o ní nemáme žádný zákon, přestože komplex je teoreticky propracován i reálně probíhá
− cíl: dosažení (obnovení) stavu živ. pohody člka se ZP a zvýšení kvality jeho života
• může se individuálně lišit – MIN/MAX:
▪ udržení dosavadních kvalit života
▪ obnovení dosavadních kvalit života
▪ co nejmenší zhoršení kvalit života
Zahrnuje 4 základní složky1) léčebná RHB
2) pedagogická RHB
3) sociální RHB
4) pracovní RHB
− někteří autoři hovoří o dalších složkách:
+5) psychologická
+6) technická
+7) ekonomická
1) Léčebná RHB− léčba operativní, medikamentózní a rehabilitační po úrazech a onemocněních v rámci lékařských oborů
− cíl: obnova nebo náhrada porušené fce (díky které se člk bude moct opět zapojit do spol.)
− př. operace kyčelního kloubu – před operací má klient bolesti při pohybu, je omezován, po operaci a následné RHB se
zase může naplno věnovat běžným aktivitám života
2) Pedagogická RHB− zásadní u dětí a mládeže− cíl: dosažení co nejvyššího stupně vzdělání OZP, jejich samostatnosti a rozvoje specifických dovedností
− u dospělých se vyskytuje v rámci ostatních složek
− př. v rámci RHB se učí, jak uplést košík, …
3) Sociální RHB − cíle:
• dosažení co nejvyšší míry soběstačnosti
• přijetí ZP
• následná integrace (zapojení do spol.)