21 - Logopedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
21.
Logopedie
− z řeckých slov logos = slovo a paidea = výchova
− obor speciální pedagogiky, která se zabývá výchovou, vzděláním, společenským a pracovním uplatněním osob s
narušenou komunikační schopnost
− cíl: odstranit, překonat nebo v co největší míře zredukovat narušenou komunikační schopnost
Vymezení pojmů
Řeč − výlučně lidská vlastnost, není vrozená, člověk se ji musí učit
− produktem vyšší nervové činnosti, je vázána na vývojově nejvyšší oblasti šedé kůry velkého mozku, převážně na
oblast levé hemisféry
− Vývoj řeči:
• řeč se vyvíjí správně, bezchybně, když jsou zachovány vnitřní i vnější podmínky• když je porušen jeden faktor, který se účastní tvorby a realizace řeči, naruší se celý komunikační proces• uplatňují se pedagogická, jazyková, lékařská hlediska, ad.
• Podmínky vývoje řeči:
▪ vnitřní – stav organismu dítěte, schopnosti, vývojová úroveň, zdravotní stav, intelektové a rozumové
schopnosti, sluch, zrak, mimika, gestikulace
▪ vnější – prostředí, konkrétně množství a kvalita mluvních podnětů. Nedostatek podnětů vede ke zpomalení
vývoje všech složek řeči, jejich přemíra má za následek únavu, ztrátu pozornosti a zájmu o řeč
Komunikace− výměna informací, schopnost vědomě užívat jazyk jako složitý komunik. systém znaků a symbolů ve všech formách
− dělí se na:
• verbální – prostřednictvím mluvené nebo psané formy řeči
• neverbální – pohled, mimika, gestika, haptika, kinetika,posturika, proxemika, chronemika, úprava zevnějšku
− význam komunikace:
• pro rozvoj vnitřní řeči a myšlení
• pro rozvoj sociálních vztahů
• pro získávání a předávání informací
• význam pro vzdělávání → pro rozvoj člověka jako společenské bytosti
Podmínky pro rozvoj komunikačních kompetencí