21 - Logopedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vnitřní− vrozené předpoklady – řečově motorické zóny v mozku
− zdravý sluch a zrak, neporušené mluvní orgány
− fyzický, duševní a intelektový vývoj
vnější− prostředí a výchova
− množství a přiměřenost podnětů
− správný řečový vzor
1
21.
Logopedie
Etapy komunikace
− Podněty – prostředí stimuluje k řeči (správný řeč. vzor)
− Receptory – dálkové analyzátory (oko a ucho) přijímají podněty z okolí
− Dostředivé dráhy v mozku – vedou podněty do mozkové kůry, podněty prochází staršími podkorovými útvary, kde
získávají citové zabarvení
− Centrální část – do určité míry zachyt a zpracuje informace (dle intelektu)
− Pyramidová a extrapyramidová centra – koordinují přesnost a pohybovou vyrovnanost řeči
− Efektory – výkonné orgány (respirační, fonační, artikulační) umožní řečový projev
− Společenské prostředí přijímá řečový projev – pozitivně nebo negativně
• adekvátní reakce na řeč je zase prvotním podnětem
Jazykové roviny v ontogenezi řeči− foneticko - fonologická rovina (zvuková)
− lexikálně - sémantická rovina (slovní zásoba)
− morfologicko - syntaktická rovina (gramatická)
− pragmatická rovina (rovina sociální aplikace)
Narušená komunikační schopnost
− porucha komunikace, tzn. některá jazyková rovina, nebo i několik jazyk. rovin komunikačního procesu je narušeno
Příčiny narušení komunikačních schopností z časového hlediska− prenatální (před narozením, v období vývoje plodu)
− perinatální (poškození během porodu)
− postnatální (po narození)
Dělení poruch− orgánové (organické) – lze diagnostikovat nedostatky na mluvním aparátu – tj. ve výdechovém proudu zvuku, na
hlasivkách, na horním patře, na jazyce, zubech a rtech, CNS, mozkovém centru řeči
− funkční – nejsou zjistitelné žádné závady na jednotlivých orgánech řeči