Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21 - Logopedie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (114.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• jde o nedostatky prostředí, kdy dítě napodobuje poruchy řeči, jimiž trpí některý člen rodiny, mohou být i 

důsledkem vadné či nedostatečné výchovy

Klasifikace narušeného vývoje řeči (NVŘ) z hlediska vývoje řeči

Opožděný vývoj řeči − klasifikován jako porucha řeči − nemluví-li dítě ve 3 letech nebo mluví méně než ostatní děti v tomto věku
− stádia vývoje řeči nastupují s časovým odkladem − nutné hledat příčiny opoždění, dítě musí být odborně vyšetřeno

Omezený vývoj řeči − dítě dosáhne určité hranice, stupně, stropu, a dítě se už neposune dál 
− v těžkých případech má nepříznivou prognózu− příčiny: MR, těžká porucha sluchu, patologické sociální prostředí 

Přerušený vývoj řeči − traumata, úrazy, duševní nemoci, psychická traumata, bezvědomí i po přerušení může dosáhnout normy 

2

21.

Logopedie

Normální vývoj řeči− fyziologická nemluvnost – trvá do 1. roku dítěte

Prodloužená fyziologická nemluvnost − mezi 2. a 3. rokem mluví dítě již ve větách
− jestliže se vývoj opozdí a dítě je zdravé, slyší, duševní vývoj je normální, není postižena motorika, nejsou porušeny 

řečové orgány, když prostředí přiměřeně stimuluje vývoj řeči a dítě přiměřeně reaguje na podněty z prostředí 

Druhy vad řeči

1) Opožděný vývoj řeči − Nemluví-li dítě ve 3 letech nebo mluví méně než ostatní děti v tomto věku
− nutné hledat příčiny opoždění, dítě musí být odborně vyšetřeno
Příčiny:− prostředí 
− citová deprivace 
− málo mluvních popudů 
− nadměrná péče, vysoké nároky na projev dítěte 
− slabý typ nervové soustavy 

− nedonošené, předčasně narozené děti 
− LMD
− dědičnost 
− nadužívání médií

Odstranění− úprava rodinného prostředí 
− dobrý mluvní vzor 
− podněcování chuti k mluvení 
− rozvíjení aktivního i pasivního slovníku, fonematického sluchu, hrubé a jemné motoriky, zrakového vnímání atd.

Témata, do kterých materiál patří