21 - Logopedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
5
21.
Logopedie
Centrální poruchy řeči
10) Afázie – získaná orgánová nemluvnost
− dochází k ní na základě lokálního poškození mozku (např. při nádorech, úrazech a náhlých mozkových příhodách, při
krvácení do mozku, zánětech mozku apod.)
Druhy afázie− motorická – expresivní afázie
• jde o neschopnost postiženého mluvit, ale slyšenou řeč vnímá a chápe, rozumí jí
• proto je s ním možný písemný kontakt
• písemně také vyjadřuje své potřeby, názory, myšlenky
− senzorická – perceptivní afázie
• převládá neschopnost rozumět řeči, a to nejen mluvené – akustické, ale i viděné – vizuální
• ztráta schopnosti poznávat, zapamatovat si a znovu si vybavovat slovní celky anamnestická afázie• pacient si nemůže vzpomenout na názvy známých předmětů a jevů, dovede je však popsat nebo vyjmenovat
jejich jednotlivé části
− totální – úplná afázie
• jedná se o narušení všech složek motorické, senzorické i anamnestické smíšené druhy afázie
• převládá narušení některých z uvedených složek
11) Alálie (centrální porucha řeči)
− vývojová vada řeči projevující se neschopnost zřetelně vyslovit členěné hlásky
− patologická nemluvnost – pravá alálie
12) Poruchy hlasu − patologické změny individuální struktury hlasu, změnu v jeho akustických kvalitách, způsobu tvoření a používání,
přičemž se v hlase mohou vyskytnout i různé vedlejší zvuky
− dysfonie (spastická – paralytická) – funkční poruchy hlasu (mluvního)
− afonie (spastická nebo paralytická) – úplná ztráta hlasu
− dysodie – poruchy zpěvního hlasu
14) Poruchy grafické podoby řeči − dyslexie, dysgrafie, dysortografie, agrafie, alexie
− pod pojmem poruchy grafické podoby řeči rozumíme specifické vývojové poruchy učení (SVPU)
15) Symptomatické poruchy řeči − NKS doprovázející jiné dominantní postižení, případně poruchy a onemocnění
− Mohou být příznakem začínajících, velmi vážných onemocnění
− u nevidomých, neslyšících, tělesně či mentálně postižených, pervazivních vývojových poruch (autismus) apod.
− potřebují při rozvíjení řeči odlišný přístup – musíme brát v úvahu specifika jejich řečového vývoje a pochopit jejich