Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21 - Logopedie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (114.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

5

21.

Logopedie

Centrální poruchy řeči

10) Afázie – získaná orgánová nemluvnost 
− dochází k ní na základě lokálního poškození mozku (např. při nádorech, úrazech a náhlých mozkových příhodách, při 

krvácení do mozku, zánětech mozku apod.)

Druhy afázie− motorická – expresivní afázie 

• jde o neschopnost postiženého mluvit, ale slyšenou řeč vnímá a chápe, rozumí jí 
• proto je s ním možný písemný kontakt
• písemně také vyjadřuje své potřeby, názory, myšlenky

− senzorická – perceptivní afázie 

• převládá neschopnost rozumět řeči, a to nejen mluvené – akustické, ale i viděné – vizuální
• ztráta schopnosti poznávat, zapamatovat si a znovu si vybavovat slovní celky anamnestická afázie• pacient si nemůže vzpomenout na názvy známých předmětů a jevů, dovede je však popsat nebo vyjmenovat 

jejich jednotlivé části

− totální – úplná afázie 

• jedná se o narušení všech složek motorické, senzorické i anamnestické smíšené druhy afázie 
• převládá narušení některých z uvedených složek

11) Alálie (centrální porucha řeči)
− vývojová vada řeči projevující se neschopnost zřetelně vyslovit členěné hlásky 
− patologická nemluvnost – pravá alálie
12) Poruchy hlasu − patologické změny individuální struktury hlasu, změnu v jeho akustických kvalitách, způsobu tvoření a používání, 

přičemž se v hlase mohou vyskytnout i různé vedlejší zvuky

− dysfonie (spastická – paralytická) – funkční poruchy hlasu (mluvního) 
− afonie (spastická nebo paralytická) – úplná ztráta hlasu 
− dysodie – poruchy zpěvního hlasu
14) Poruchy grafické podoby řeči − dyslexie, dysgrafie, dysortografie, agrafie, alexie
− pod pojmem poruchy grafické podoby řeči rozumíme specifické vývojové poruchy učení (SVPU)
15) Symptomatické poruchy řeči − NKS doprovázející jiné dominantní postižení, případně poruchy a onemocnění
− Mohou být příznakem začínajících, velmi vážných onemocnění
− u nevidomých, neslyšících, tělesně či mentálně postižených, pervazivních vývojových poruch (autismus) apod. 
− potřebují při rozvíjení řeči odlišný přístup – musíme brát v úvahu specifika jejich řečového vývoje a pochopit jejich 

Témata, do kterých materiál patří