21 - Logopedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2) Vývojová nemluvnost – vývojová dysfázie a) úplná (dítě nezačalo mluvit vůbec)
b) částečná (řeč se vyvíjí opožděně a pomaleji než u jiných dět, případně ustrne na některém nižším stádiu vývoje
3) Dyslálie – patlavost− nejrozšířenější porucha řeči
− porucha artikulace jedné hlásky, více hlásek nebo skupiny hlásek.
− Rozlišujeme:
a) fyziologickou patlavost mezi prvním a třetm rokem
b) nesprávnou výslovnost, která je vývojovým přechodným jevem (do 5. roku přirozená)
c) vadnou výslovnost, která má patologický charakter již od počátku jejího vývoje, nebo když přetrvává do období,
kdy se ustaluje výslovnost, tj. okolo 7. roku
Příčiny vzniku− a) organické
• anomálie patra, jazyka, chrupu či rtů
• vady sluchu a zraku
− b) funkční
• motorická neobratnost
• poruchy sluchu, poruchy CNS
• nesprávný řečový vzor, nedostatek citů, citová deprivace
• nesprávný postoj prostředí k mluvnímu projevu dítěte
3
21.
Logopedie
Druhy − Hlásková dyslálie - má obvykle jednu ze tří základních forem:
• mogilálie – dítě některou hlásku vůbec netvoří, v řeči ji vynechává – ruka → uka
− Paralálie
• dítě hlásku, kterou neumí vyslovit, zamění za jinou – mrak → mjak
• dítě hlásku vyslovuje, ale chybně, na jiném artikulačním místě
• takový způsob tvoření označujeme řec. názvem hlásky a příponou – ismus např. r - rotacismus, ř – rotacismus
bohemicus, sykavky (sigmatismus) – s, z, c, š – to jsou také nejčastěji špatně vyslovované hlásky
• řadíme ji k centrálním vadám řeči • specificky naruš. vývoj řeči, jež se může projevovat neschopnost či sníženou schopnost verbálně komunikovat
• Příčiny:
▪ funkční – vyplývající z nedostatků společenského prostředí
▪ organické – podmíněné nevyzrálost CNS, LMD