6 - Práce s rodinou OZP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1
6.
Práce s rodinou OZP
− model „tradiční rodiny“:
• matka je více pečující osobou, otec má na starosti zejména EKN zajištění rodiny
• rizika:
▪ izolace pečující osoby – maminky
▪ „odcizení“ otce
➔
prevence: výměna rolí, vzájemná podpora, pomoc a sdílení
− práce spec. pedagoga s rodinou by měla směřovat:
• k akceptaci ZP členy rodiny – přijet ZP:
• k odborné péči
▪ Středisko rané péče – soc. služba, tým odborníků (sp. pedagog, psycholog, fyzioterapeut, lékař, soc. prac.)
• k co možná nejnormálnějšímu způsobu života
Práce s rodinou s dospělým členem se získaným ZP− specifika:
• akceptace
• vztahy mezi manželi
• možné narušení plnění mužské a ženské role
• 1 člen více pečuje o druhého – možná změna původních rolí
− práce spec. pedagoga by měla vést:
• k podpoře vztahů• k poskytnutí odborné péče:
▪ akceptace – psychologická podpora
▪ nácvik dovednost
▪ ekonomické zajištění
• k co možná nejnormálnějšímu způsobu života, aj.
Systém poradenské podpory pro OZP
1) oblast školství
a) SPC− cílová skupina:
• OZP ve věku od 3 do 19 let
• děti v předškolním věku v péči rodičů
• děti integrované
• děti s těžkým kombinovaným ZP, kteří nemohou docházet do školy
− základní tým:
• speciální pedagog
• psycholog
• sociální pracovník
• dle druhu a stupně ZP klientů další odborníci
− činnosti:
• depistáž (= vyhledávání) OZP
• diagnostika (SPP, psychologická, sociální)
• poradenství, konzultace, terapie pro pečující i pedagogy
• stimulace a vzdělávání žáků
• podíl při IVP a stimulačních programech pro integrované žáky
• odborné podklady a posudky (rozhodnut o integraci, …)
• Kariérové poradenství pro klienty se ZP
• prevence sociálně patologických jevů ohrožujících žáky se ZP
• propagace, osvěta