TRACYHO TYGR - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
WILLIAM SAROYAN
TRACYHO TYGR
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Tracyho tygr  
           
více scházet, občas i smát. Beznadějný stav Laury Luthyové se začal lepšit. Do ústavu chodil za Tracym i policista Huzinga, který měl 
se svým nadřízeným Blythem případ na starosti. Huzinga uvěřil Tracymu, že jim dokáže tygra nalézt. A Huzinga o tom přesvědčil 
Blytha. Nechali zinscenovat setkání Tracyho s Laurou na ulici před šesti lety: dávno zavřený podnik s kávou je naoko otevřen, když 
přišla Laura, objevil se i tygr. S ní a s Tracym přešli do prodejny obrazů, kde byla podle domluvy připravena klec. Z prodejny vyšel 
jen Tracy a Laura. Když policisté, kteří celou akci sledovali, vešli do prodejny, žádné zvíře v ní nenalezli, klec byla prázdná. Porušená 
rovnováha byla obnovena.  
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Novela  je  rozčleněna  do  14  kapitol,  vyprávění  je  vedeno  v er-formě  spisovným  jazykem.  Text  je  psán  naivisticky  stylizovaným 
způsobem, využívá jednoduchou skladbu i slovní zásobu. Některé pasáže mají parodický nádech – např. výsměch bulvárnímu tisku 
a senzacechtivým novinářům, reklamě, byznysu či metodám psychiatrie.  
   
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Snový,  neskutečný  svět  je  pro  Saroyana  příznačně  komponován  jako  kritický komentář  k americké  současnosti.  Na  první  pohled 
úsměvná a naivní novela s jednoduchou zápletkou míří v symbolické rovině proti společenské manipulaci člověka, která jej okrádá 
o  přirozenost,  svobodné  myšlení,  radost  ze  života  a  lásku.  Společenský  řád  vidí  Saroyan  jako  stereotypní  systém  nesmyslných 
omezení,  arogantní  a  nerespektující  lidskou  individualitu,  jako  jakési  svazující  prostředí  bránící  naší  fantazii  a  senzitivnímu 
prožívání světa.   
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Celou dobu tygr v knize vystupuje (a Tracy s ním tak jedná) jako černý panter. Je třeba to ale chápat pouze jako symbol. Tracyho 
tygr  může  být  skutečný  v  okamžiku,  kdy  se  Tracy  vrátí  do  New  Yorku.  Avšak  i  to  není  jednoznačné.  Tygra  nelze  jednoznačně 
pojmenovat, můžete si to ale představit jako lidské druhé já, které je energické, živelné, nespoutané konvencemi. Druhé  já plné 
emocí,  které  většina  lidí  v  sobě  potlačuje.  Sám  autor  knihu  končí  slovy  „…  a  tygr,  jenž  je  láska“,  čímž  dává  jednu  z  mnoha 
pravdivých odpovědí.  
Typickými hrdiny Saroyanových děl jsou děti nebo mladí lidé, jako mladí se však často chovají i dospělí. Autorovu i čtenářovu úctu 
si pak zasluhují ti, kdo se dokážou přiblížit dětskému vnímání světa. Tracy a jeho tygr se stali kultovními symboly zdravého mladého 
jedince v „nemocné“ euroamerické kultuře a společnosti.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…):  
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Americká literatura 2. poloviny 20. století / Literatura a literární hnutí 2. poloviny 20. století 
v USA     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
