TRACYHO TYGR - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
WILLIAM SAROYAN
TRACYHO TYGR
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Tracyho tygr
více scházet, občas i smát. Beznadějný stav Laury Luthyové se začal lepšit. Do ústavu chodil za Tracym i policista Huzinga, který měl
se svým nadřízeným Blythem případ na starosti. Huzinga uvěřil Tracymu, že jim dokáže tygra nalézt. A Huzinga o tom přesvědčil
Blytha. Nechali zinscenovat setkání Tracyho s Laurou na ulici před šesti lety: dávno zavřený podnik s kávou je naoko otevřen, když
přišla Laura, objevil se i tygr. S ní a s Tracym přešli do prodejny obrazů, kde byla podle domluvy připravena klec. Z prodejny vyšel
jen Tracy a Laura. Když policisté, kteří celou akci sledovali, vešli do prodejny, žádné zvíře v ní nenalezli, klec byla prázdná. Porušená
rovnováha byla obnovena.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Novela je rozčleněna do 14 kapitol, vyprávění je vedeno v er-formě spisovným jazykem. Text je psán naivisticky stylizovaným
způsobem, využívá jednoduchou skladbu i slovní zásobu. Některé pasáže mají parodický nádech – např. výsměch bulvárnímu tisku
a senzacechtivým novinářům, reklamě, byznysu či metodám psychiatrie.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Snový, neskutečný svět je pro Saroyana příznačně komponován jako kritický komentář k americké současnosti. Na první pohled
úsměvná a naivní novela s jednoduchou zápletkou míří v symbolické rovině proti společenské manipulaci člověka, která jej okrádá
o přirozenost, svobodné myšlení, radost ze života a lásku. Společenský řád vidí Saroyan jako stereotypní systém nesmyslných
omezení, arogantní a nerespektující lidskou individualitu, jako jakési svazující prostředí bránící naší fantazii a senzitivnímu
prožívání světa.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Celou dobu tygr v knize vystupuje (a Tracy s ním tak jedná) jako černý panter. Je třeba to ale chápat pouze jako symbol. Tracyho
tygr může být skutečný v okamžiku, kdy se Tracy vrátí do New Yorku. Avšak i to není jednoznačné. Tygra nelze jednoznačně
pojmenovat, můžete si to ale představit jako lidské druhé já, které je energické, živelné, nespoutané konvencemi. Druhé já plné
emocí, které většina lidí v sobě potlačuje. Sám autor knihu končí slovy „… a tygr, jenž je láska“, čímž dává jednu z mnoha
pravdivých odpovědí.
Typickými hrdiny Saroyanových děl jsou děti nebo mladí lidé, jako mladí se však často chovají i dospělí. Autorovu i čtenářovu úctu
si pak zasluhují ti, kdo se dokážou přiblížit dětskému vnímání světa. Tracy a jeho tygr se stali kultovními symboly zdravého mladého
jedince v „nemocné“ euroamerické kultuře a společnosti.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Americká literatura 2. poloviny 20. století / Literatura a literární hnutí 2. poloviny 20. století
v USA