3D grafika, LCD a LED displeje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3D grafika
má 3 rozměry
•
každý bod je určen vertikální, horizontální polohou a hloubkou
•
dvojrozměrné roviny (polygonu) jsou zobrazeny všemi 3 body
•
trojrozměrné objekty se tvoří pospojováním polygonů
•
čím menší polygon, tím je objekt zakřivenější
•
převádění 3D grafiky na 2D se nazývá renderování
•
Modelování
tvarování a vytváření 3D modelu
•
Texturování (UV mapování)
textura je obrázek na povrchu tělesa
•
objekt může mít více textur, nastavovat na nich průhlednost či lesklost
•
těleso má poté 2 souřadnice navíc U a V, které určují umístnění textury
•
Animace
je to pohyb, zdroj světla, úhel pohledu, barvy, etc., které se mění v čase
•
nej ednoduší je keyframing
•
ve 3D se většinou pracuj s tzv. kostrou objektů
•
Renderování
vykreslení 2D scény na základě 3D (model scény, poloha pozorovatele, textur,
osvětlení a stínování)
•
Stínování – kolísání barvy a jasu povrchu v závislosti na osvětlení
Texturování – dodání realistického vzhledu modelu
Bump mapping – metoda napodobující drobné nerovnosti povrchu
Mlha – tlumení světla při průchodu atmosférou
Stíny – důsledek zakrytí zdroj světla jiným objektem
Měkké stíny – různé úrovně osvětlení způsobené částečně zakrytými světelnými
zdroj
Odraz světla – zrcadlové nebo velmi lesklé reflexe
Průhlednost – šíření světla skrze objekty bez zkreslení
Průsvitnost – šíření světla skrze objekty se zkreslení
Refrakce – ohyb světla spojený se šířením světla skrze objekty
Difrakce – ohyb, šíření a interference paprsků na hranách objektů
Nepřímé osvětlení – plochy, které jsou osvětleny, odrazy z jiných ploch, nikoli přímo
od zdroje světla
Kaustika – forma nepřímého osvětlení, světelné paprsky odražené onebo lomené
nějakým objektem
Hloubka ostrosti – objekty vzdálené od objektu v centru pozornosti se jeví
nezaostřeně
Pohybové rozostření – rychlé pohybující se objekty e jeví rozmazané
Nefotorealistické zobrazování – vykreslování scény v uměleckém stylu, který
připomíná malbu