zásoby v obchodním podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PŘEDÁNÍ ZBOŽÍ DO VLASTNÍCH MALOOBCHODNÍCH PRODEJEN
Výrobní podniky mohou mít i vlastní prodejny (pekárna, pivovar,...) – výrobek se mění ve zboží
Musíme tedy účtovat jako úbytek výrobků, ale přírůstek zboží
Oceňujeme ve vlastních nákladech
SCHÉMA
Úbytek výrobků
Přírůstek zboží
OCEŇOVÁNÍ A ÚČTOVÁNÍ ZBOŽÍ V MALOOBCHODNÍCH PRODEJNÁCH
Je vhodné používat variantu, kdy rozdělíme pořizovací cenu na cenu prodejní a oceňovací rozdíl (= marže + DPH)
(umožňuje provádět tzv. kontrolu korunou = stav na prodejně se porovná s účtem)
POSTUP PŘI ÚČTOVÁNÍ ZBOŽÍ
Používáme analytické účty
Zboží na skladě a v prodejnách – PRODEJNÍ CENA – např. 132.1
Zboží na skladě a v prodejnách – OCEŇOVACÍ ROZDÍL – např. 132.2
Oceňovací rozdíl = marže + DPH
(spočítá se jako rozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou)
SCHÉMA:
2b. Přírůstek oceňovacích rozdílů (= DPH + marže)
3b. Úbytek oceňovacích rozdílů (= úbytek v prodejní ceně X prům. procento OR)
(marže = průměrné procento OR)
SLEVY NA NAKOUPENÉ ZÁSOBY
BONUS = sleva poskytnutá dodavatelům při splnění podmínky odběru určitého množství nebo při překročení určité hodnoty fakturace
Poskytován při dodávce (rozpustit do ocenění)
Dodatečně (ovlivňuje účet 548, 648) častěji
SKONTO = sleva z částky proto, že faktura je zaplacena před lhůtou splatnosti nebo hotově
2 varianty:
Skonto je cenovou podmínkou, která je uplatněna již při stanovení fakturační ceny (snížená PC zboží)
Dodavatel fakturuje plnou cenu, pak se poskytne finanční zvýhodnění
U obou slev se provádí oprava základu daně a výše DPH