OTÁZKA Č. 1 - VEŘEJNÁ SPRÁVA, STÁTNÍ SPRÁVA, SAMOSPRÁVA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VEŘEJNÁ SPRÁVA, STÁTNÍ SPRÁVA
A SAMOSPRÁVA
VEŘEJNÁ SPRÁVA
-bývá chápána a vysvětlována jako služba „veřejnosti“
-jedná se o souhrn činností, které nejsou zákonodárstvím, soudnictvím ani
-jejím úkolem je realizovat politiku státu
-za veřejnou správu bývá často označen:
soubor činností
instituce, které veřejnou správu vykonávají
DĚLENÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY PODLE OBJEKTU:
STÁTNÍ SPRÁVA – vykonává bezprostředně orgány státu
- centrální (ústřední)
- dílčí
- územní (vykonávají přenesenou působnost=stát přenesl státní správo na kraj/obec, např. matrika)
SAMOSPRÁVA
- územní (samostatná působnost, kraj/obec si dělají své vyhlášky)
- stavovská (profesní) – např. činnost komor (zde musí být kvalifikace)
-zájmová (spolky)
PŮSOBNOST INSTITUCÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY:
věcná (vymezena zákonem nebo prováděcím předpisem)
územní (váže se k místu, k území, kde se realizuje věcná působnost)
funkční (ve správním řízení, přestupkovém řízení, odvolacím řízení apod. – o jaký typ řízení se bude jednat)
FUNKCE VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ:
1. PEČOVATELSKÁ
- ekonomicko-regulační (stát přispívá např. na lístky do divadla)
- hospodářsko-organizátorská
2. VRCHNOSTENSKÁ
- přikazující (např. kolik lidí může být max. zaměstnáno ve firmě)
- zakazující
3. NORMATIVNÍ (VES se vždy řídí pravidly, vyhláškami)
4. OCHRANNÁ (VES by měla zařídit právo člověka a chránit ho)
HLEDISKA VEŘEJNÉ SPRÁVY
Institucionální – soubor institucí
Personální – zaměstnanci
Materiální – souhrn budov
Dokumentační – souhrn dokumentů
Metodické – jsou stanoveny postupy
OSOBY OVLIVŇUJÍCÍ ČINNOST VEŘEJNÉ SPRÁVY:
volení politici
státní úředníci
občané
VEŘEJNÝ ZÁJEM
co je v jednom čas.období,v určité kultuře,na jednom místě veř.záj., v jiné kul.,v jiném období, na jiném místě jím být nemusí
Charakteristické znaky veřejného zájmu:
týká se zajištění a rozdělování veřejných statků
-užívá je veřejnost jako celek nebo její část zadarmo, např. lavičky v parku, autobusová zastávka
předmětem politiky se stávají veřejné zájmy jen tehdy, jsou-li jako veřejné uznány
– tzn. že dostanou ve veř. politice „preferenci“
veřejný zájem je složen ze segmentů:
ekonomického
kulturního
civilizačního
ekologického
zdravotního
sociálního
HISTORIE
první systémy veřejné správy najdeme např.: ve starém Egyptě, v Babylonii, na Krétě a Kypru, ve staré Indii a Číně
nejstarší formy veřejné správy byly tzv. městské státy – SPARTA, ATHÉNY
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA
-2 králové, 28 privilegovaných můžu (rada starších – nad 60 let)
-5 úředníků=dohlížitelé
-právo VETA – mohli zrušit zákony
MĚSTSKÝ STÁT ATHÉNY
-shromáždění lidu (demokratický stát)
- výkonným orgánem byla rada pětiset (500 svobodných občanů)